Genel Bilgi
Kod | GM0030 |
Ad | ISO/IEC 17025 Labaratuvar Yönetim Sistemi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MERVE DARICI |
Dersin Amacı / Hedefi
Bir laboratuarın spesifik testleri gerçekleştirme konusunda yetkin olduğunun tanınması için karşılaması gereken genel gereklilikleri açıklayan ISO/IEC 17025 Labaratuvar Yönetim Sistemini ve standardın gereğini yerine getirmek için yapılması gereken basamakları öğrenmek
Dersin İçeriği
Standart Kapsamı, Referanslar, Terimler ve Tanımlar, Genel Şartları (Tarafsızlık, Gizlilik), Yapısal Gereklilikler, Kaynak Gereklilikleri (Genel, Personel, Tesis Ve Çevre Şartları, Ekipmanlar, İzlenebilirlik, Dışardan Sağlanan Ürün Ve Hizmetler), Proses Gereklilikleri (Sözleşmenin Gözden Geçirilmesi, Seçme-Doğrulama-Geçerli Kılma, Örnekleme, Test Veya Kalibrasyon Ekipmanlarının Taşınması, Teknik Kayıtlar, Ölçüm Belirsizliğinin Değerlendirilmesi, Sonuçların Geçerliliğinin Sağlanması, Sonuçların Raporlanması, Şikayetler, Uygun Olmayan İş, Veri ve Bilgi Yönetimin Kontrolü), Yönetim Sistemi Gereklilikleri (Seçenekler, Dokümantasyon, Doküman kontrolü, Kayıtların kontrolü, Risk ve fırsat analizi, İyileştirme, Düzeltici faaliyetler, İç tetkikler, Yönetimin gözden geçirmesi)
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ISO/IEC 17025 - Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarlarının Yetkinliği için Genel Gereklilikler, Aralık 2017, R20.43- Laboratuvarların Akreditasyonuna Dair Rehber, Türkak 2019
Notlar
Ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Laboratuar Akreditasyonu için gerekli Kalite Yönetim Sistemini (ISO/IEC 17025) öğrenir. |
ÖÇ02 | Laboratuvar Yönetim Sistemi için gerekli dökümantasyonu hazırlayabilir. |
ÖÇ03 | Ölçüm belirsizliği, sonuçların geçerli kılınması ve raporlanması hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Risk, iç tetkik, izlenebilirlik ve yönetim gözden geçirmesi kavramlarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Standart Kapsamı, Referanslar, Terimler ve Tanımlar | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Genel Şartları (Tarafsızlık) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Genel Şartları (Gizlilik) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yapısal Gereklilikler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kaynak Gereklilikleri (Genel, Personel, Tesis Ve Çevre Şartları) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kaynak Gereklilikleri (Ekipmanlar, İzlenebilirlik, Dışardan Sağlanan Ürün Ve Hizmetler) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Proses Gereklilikleri (Sözleşmenin Gözden Geçirilmesi) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Seçme-Doğrulama-Geçerli Kılma | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Test Veya Kalibrasyon Ekipmanlarının Taşınması, Teknik Kayıtlar | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Ölçüm Belirsizliğinin Değerlendirilmesi, Sonuçların Geçerliliğinin Sağlanması, Sonuçların Raporlanması | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Müşteri Şikayetleri ve UYgun Olmayan iş | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yönetim Sistemi Gereklilikleri (Seçenekler, Dokümantasyon, Doküman kontrolü, Kayıtların kontrolü,Düzeltici faaliyetler) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Risk ve fırsat analizi, İç tetkikler, Yönetimin gözden geçirmesi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Akredite Laboratuvarın Dökümantasyon sistemini incelemek | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |