Genel Bilgi
Kod | GM0019 |
Ad | Gıdalarda Raf Ömrü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SÜLEYMAN POLAT |
Dersin Amacı / Hedefi
Gıdaların bozulmasında etkili olan faktörlerin öğretilmesi. Gıdaların raf ömrünün öneminin kavratılması ve raf ömrünü uzatmada uygun koşulların öneminin öğretilmesi.
Dersin İçeriği
Raf ömrü kavramı açıklamak. Raf ömrü tayin yöntemleri ve hızlandırılmış raf ömrü deneyleri. Duyusal testlerin raf ömrü belirlemede kullanımı. Ambalajlamanın ürün kalitesi üzerindeki etkileri gıdaların ambalajlanmasındaki yenilikler. Çeşitli gıdaların raf ömrünü etkileyen faktörlerin detaylı incelenmesine yönelik ödev sunumları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Man, C. D., and Jones, A. A. (Eds.). (1994). Shelf life evaluation of foods. Glasgow Blackie Academic and Professional.
Notlar
Ders notları (slaytları)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci raf ömrü kavramını bilir. |
ÖÇ02 | Öğrenci raf ömrünü etkileyen faktörleri bilir. |
ÖÇ03 | Gıdanın yapısının raf ömrü üzerine etkisini bilir. |
ÖÇ04 | Gıdaya uygulanan prosesin derecesinin raf ömrü üzerine etkisini bilir. |
ÖÇ05 | Ambalajlama yönteminin raf ömrü üzerine etkisini bilir. |
ÖÇ06 | Çevresel koşulların raf ömrü üzerine etkisini bilir. |
ÖÇ07 | Tüketici davranışının gıdanın raf ömrü üzerine etkisini bilir. |
ÖÇ08 | Raf ömrünü belirlemede kullanılan yöntemleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gıdaların genel özellikleri | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Gıdalarda bozulmaya neden olan kimyasal faktörler | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Gıdalarda bozulmaya neden olan mikrobiyolojik faktörler | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Gıda özelliklerinin raf ömrü üzerine etkisi | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Proses derecesinin raf ömrü üzerine etkisi | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ambalajlama yönteminin raf ömrü üzerine etkisi | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | - | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Çevresel faktörlerin raf ömrü üzerine etkisi | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Raf ömrü belirlemede kullanılan yöntemler | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Raf ömrü belirlemede kullanılan yöntemlerin karşılaştırılması | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Hızlandırılmış raf ömrü testleri | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Duyusal testlerin raf ömrü belirlemede kullanımı | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Gıda etiketlemede raf ömrü terimi | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Öğrenci sunumları | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Öğrenci sunumları 2 | Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | - | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |