GM636 Gıdalarda Bozulmaya Neden Olan Mikroorganizmalar ve Gıda Kaynaklı Patojenler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM636
Ad Gıdalarda Bozulmaya Neden Olan Mikroorganizmalar ve Gıda Kaynaklı Patojenler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, gıda güvenliğini tehdit eden patojenlerin, onların toksinlerinin ve enfeksiyonların gıda endüstrisindeki yeri ve önemi ve endüstride bunlarla baş etme yollarını incelemektir.

Dersin İçeriği

Gıdalarda bozulma yapan mikroorganizmalarla, gıda güvenliğini tehdit eden patojenler ve onların oluşturdukları toksin ve enfeksiyonların gıda endüstrisindeki yeri ve önemine değinilecektir. Daha sonra bu sorunların endüstri bazında nasıl çözülebileceği üzerinde durulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Songer, J. G., Anderson, M. A. (2006). Clostridium difficile: an important pathogen of food animals. Anaerobe, 12(1), 1-4.

Notlar

ders notları ve slaytlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 mikroorganizmaların gelişimini etkileyen faktörlerin analizi, Gıdalarda bozulma yapan mikroorganizmaların tanıtılması,
ÖÇ02 Gıda kaynaklı enfeksiyon ve intoksikasyonlar ve etmeni mikroorganizmalar hakkında ayrıntılı bilgi,
ÖÇ03 Bozulma etmeni mikroorganizmalar ve patojenlerin karşılaştırılması
ÖÇ04 Endüstri bazında bozulma yapan mikroorganizmalar ve patojenlerin tartışılması
ÖÇ05 Gıda endüstrisinde uygulanan prosesler ve bunların mikroorganizmalar üzerine etkileri, bu konulardaki son gelişmeler (bakteryiyofaj preparatlarının kullanımı, nanoteknolojik ambalajlamalar , ileri teknoloji uygulamalarından örnekler


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mikroorganizmalar hakkında genel bilgi, vejetatif hücre yapıları ve biyofilm formları hakkında bilgi Genel mikrobiyoloji ve gıda mikrobiyolojisi kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
2 Gıdalarda bozulma yapan mikroorganizmalar hakkında ayrıntılı bilgi gıda mikrobiyolojisi kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
3 Gıda kaynaklı enfeksiyon ve etmeni mikroorganizmalar hakkında ayrıntılı bilgi(1) gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 Gıda kaynaklı enfeksiyon ve etmeni mikroorganizmalar hakkında ayrıntılı bilgi(2) gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Gıda kaynaklı intoksikasyonlar ve etmeni mikroorganizmalar(1) gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
6 Gıda kaynaklı intoksikasyonlar ve etmeni mikroorganizmalar(2) gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
7 Mikroorganizma gelişmesini etkileyen faktörler gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Mikroorganizma gelişmesini etkileyen faktörler 2 gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay
10 Endüstri bazında bozulma yapan mikroorganizmalar-patojenler ve muhafaza ilkeleri(1) gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
11 Endüstri bazında bozulma yapan mikroorganizmalar-patojenler ve muhafaza ilkeleri(2) gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
12 Endüstri bazında bozulma yapan mikroorganizmalar-patojenler ve muhafaza ilkeleri(3) gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme
13 Engeller teknolojisi ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
14 Prediktif mikrobiyoloji gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
15 Gıda endüstrisinde uygulanan prosesler ve bunların mikroorganizmalar üzerine etkileri, bu konulardaki son gelişmeler gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:59