Genel Bilgi
Kod | GM0013 |
Ad | Glutensiz Ürünler Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET SERTAÇ ÖZER |
Dersin Amacı / Hedefi
Glutensiz gıda üretiminin ilkelerini teorik ve pratik olarak kazandırmak
Dersin İçeriği
Glutensiz gıda üretiminde kullanılan bileşenler (ham maddeler, katkı maddeleri), glutensiz fırıncılık ürünleri üretim teknolojisi (ekmek, kek, bisküvi-kurabiye, makarna) besinsel ve kalite nitelikleri ile yasal zorunluluklar
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Gluten-Free Food Science and Technology, 2009, Blackwell Publishing Ltd.
Notlar
Ders müfredatı uyarınca öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders materyali (ders notu, slayt)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Glutensiz gıdalarda kullanılacak ham madeleri ve nihai ürün üzerindeki etkilerini bilir |
ÖÇ02 | Glutensiz gıdalarda kullanılacak katkı maddelerini ve nihai ürün üzerindeki etkilerini bilir |
ÖÇ03 | Glutensiz gıda üretiminde meydana gelebilecek potansiyel sorunlara çözüm bulur |
ÖÇ04 | Glutensiz gıda üretimini teorik olarak öğrenir ve pratik olarak gerçekleştirir |
ÖÇ05 | Glutensiz gıda üretim ve etiketlenmesine yönelik yasal zorunlulukları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çölyak hastalığı ve gluten ile ilişkili diğer hastalıklar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan hammaddeler 1 (Tahıllar) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan hammaddeler 1 (Yalancı-tahıllar) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan hammaddeler 1 (Baklagiller ve diğerleri) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan katkı maddeleri 1 (Hidrokolloidler) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan katkı maddeleri 1 (Yüzey aktif maddeler ve diğerleri) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Glutensiz gıdaların besinsel nitelikleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Glutensiz ekmek üretim teknolojisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Glutensiz kek üretim teknolojisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Glutensiz bisküvi-kurabiye üretim teknolojisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Glutensiz makarna üretim teknolojisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Glutensiz fırıncılık ürünleri kalite nitelikleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Glutensiz gıda üretiminde karşılaşılan problemler ve potansiyel çözüm önerileri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Glutensiz gıda üretim ve etiketlenmesinde yasal zorunluluklar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |