GM0013 Glutensiz Ürünler Teknolojisi

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM0013
Ad Glutensiz Ürünler Teknolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Uygulamalı Ders
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET SERTAÇ ÖZER


Dersin Amacı / Hedefi

Glutensiz gıda üretiminin ilkelerini teorik ve pratik olarak kazandırmak

Dersin İçeriği

Glutensiz gıda üretiminde kullanılan bileşenler (ham maddeler, katkı maddeleri), glutensiz fırıncılık ürünleri üretim teknolojisi (ekmek, kek, bisküvi-kurabiye, makarna) besinsel ve kalite nitelikleri ile yasal zorunluluklar

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

Gluten-Free Food Science and Technology, 2009, Blackwell Publishing Ltd.

Notlar

Ders müfredatı uyarınca öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders materyali (ders notu, slayt)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Glutensiz gıdalarda kullanılacak ham madeleri ve nihai ürün üzerindeki etkilerini bilir
ÖÇ02 Glutensiz gıdalarda kullanılacak katkı maddelerini ve nihai ürün üzerindeki etkilerini bilir
ÖÇ03 Glutensiz gıda üretiminde meydana gelebilecek potansiyel sorunlara çözüm bulur
ÖÇ04 Glutensiz gıda üretimini teorik olarak öğrenir ve pratik olarak gerçekleştirir
ÖÇ05 Glutensiz gıda üretim ve etiketlenmesine yönelik yasal zorunlulukları öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çölyak hastalığı ve gluten ile ilişkili diğer hastalıklar Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Glutensiz gıda üretiminde kullanılan hammaddeler 1 (Tahıllar) Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Glutensiz gıda üretiminde kullanılan hammaddeler 1 (Yalancı-tahıllar) Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Glutensiz gıda üretiminde kullanılan hammaddeler 1 (Baklagiller ve diğerleri) Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Glutensiz gıda üretiminde kullanılan katkı maddeleri 1 (Hidrokolloidler) Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Glutensiz gıda üretiminde kullanılan katkı maddeleri 1 (Yüzey aktif maddeler ve diğerleri) Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Glutensiz gıdaların besinsel nitelikleri Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Glutensiz ekmek üretim teknolojisi Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
10 Glutensiz kek üretim teknolojisi Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
11 Glutensiz bisküvi-kurabiye üretim teknolojisi Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
12 Glutensiz makarna üretim teknolojisi Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
13 Glutensiz fırıncılık ürünleri kalite nitelikleri Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Glutensiz gıda üretiminde karşılaşılan problemler ve potansiyel çözüm önerileri Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Glutensiz gıda üretim ve etiketlenmesinde yasal zorunluluklar Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:59