GM011 Gıda Mühendisliğinde Araştırma Metodları

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM011
Ad Gıda Mühendisliğinde Araştırma Metodları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Uygulamalı Ders
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. HAKAN BENLİ


Dersin Amacı / Hedefi

Gıda mühendisliği bölümünde yapılacak olan çalışmalarda kullanılabilecek temel istatistiksel analiz yöntemlerini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Tek yönlü varyans analizi. Sabit Etkili model (The fixed effects one-way model). Grup ortalamaları arasında çoklu karşılaştırma. Rassal Etkili model (The random effects one-way model). Deneme planları. Deneme birimi ve tekerrür. Bloklama. Tesadüf blokları deneme planı. Faktöriyel denemeler. İç-içe sınıflanmış ve split-plot deneme planları. SPSS ve SAS örnekleri ve uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ott, R.L. and Longnecker, M. 2001. Statistical methods and data analysis. Duxbury, Thomson Learning.

Notlar

Ders notları, slaytlar ve ilgili makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İstatistik öğrenmenin nedenlerini bilir
ÖÇ02 Istatistiğin günlük hayatta ve bilimsel çalışmalardaki önemini bilir
ÖÇ03 Paket programa (SPSS) veri girişini ve temel menü özelliklerini bilir
ÖÇ04 Bazı deneme planlarını bilir
ÖÇ05 Deneme planlarına uygun verilerin SPSS paket programı ile analizini yapar
ÖÇ06 Öğrenciler Sonuçları yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 İstatistik nedir Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Veri girişi I - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Veri girişi II- SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Varyans analizi - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Varyans Analiz Tablosu - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Tesadüf Parselleri Deneme Planı (Oneway ANOVA) - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ders materyalindeki konuları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tesadüf Blokları Deneme Planı (Randomized Block Design) - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Faktöriyel Denemeler I - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Faktöriyel Denemeler II - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İç-içe sınıflanmış I - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 İç-içe sınıflanmış II - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Split-plot deneme planları I - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Split-plot deneme planları II - SPSS Ders materyalindeki konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders materyalindeki konuları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders materyalindeki konuları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:59