Genel Bilgi
Kod | GM009 |
Ad | Gıdalarda Olfaktometrik Analizler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SERKAN SELLİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Lezzet gıdalarda duyusal kalitesini etkileyen en önemli kriterleden birisidir. Bir gıdanın lezzeti sahip olduğu tat, koku bileşenleri ve tekstür ile belirlenir. Bu dersin amacı gıdalardın kokularından sorumlu aroma bileşiklerinin hassas olfaktometrik yöntemlerle analizini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Gıdalarda aroma ve aroma aktif maddeler, gaz kromatografisi kütle spektrometresi olfaktometre, Olfaktometrik Analizler, dilüsyon analizleri
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Advanced Gas Chromatography in Food Analysis Editor: Peter Q Tranchida
Notlar
Ders notları ve sunuları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gıdaların kokusundan sorumlu bileşiklerin özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Gaz kromatografisi ve olfaktometri tekniklerini öğrenir ve analiz için uygun teknik seçmeyi bilir. |
ÖÇ03 | Gıdalarda bulunan spesifik aroma aktif bileşikler ve sınıflarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Aroma ekstrakt dilüsyon analizini uygulamayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gıdalarda aroma bileşikleri | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Aroma aktif bileşiklerin tanımı | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Gıdalarda bulunan aroma aktif bileşikler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Aroma aktif bileşiklerin analizleri | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Gaz Kromatografisi- Olfaktometri | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | GC-O Analiz Teknikleri | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dilüsyon Analizleri | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Aroma Ekstrakt Dilüsyon Analizi (AEDA) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | CHARM Analizi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Belirleme Sıklığı Yöntemi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Zaman- Yoğunluk Metodu (OSME) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Koklama Sonrası Yoğunluk Belirleme Yöntemi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Aromayı Fraksiyonlara Ayırma | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Aromayı Fraksiyonlara Ayırma 2 | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |