Genel Bilgi
Kod | GM001 |
Ad | Gıda Endüstrisinde Küflerin Yeri ve Önemi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL |
Dersin Amacı / Hedefi
Küflerin tanımı, özellikleri, taksonomisi, küflerin metabolizması, küflerin ürettiği primer ve sekonder metabolitler anlatılarak , mikovirüslerin gıda sektöründeki yeri ve önemi ve gıda sektöründe küf kaynaklı problemlere yer verilmesi amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra küflerle üretilen ürünler ve bu ürünlerin üretiminde kullanılan küf kültürlerinin özelliklerinin tartışılması da amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Küflerin tanımı, özellikleri, taksonomisi, küflerin metabolizması, küflerin ürettiği primer ve sekonder metabolitler açıklanacaktır. Mikotoksinler, mikovirüsler detaylı olarak verilecek ve gıda sektöründe küfler ve küf sorunları tartışılacaktır. küflerle üretilen ürünler ve özellikleri, ürünlerde kullanılan starter küflerin genetiği ve özellikleri ve en son gelişmeler bu derste yer alacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Griffin, D. H. (1996). Fungal physiology. John Wiley Sons.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Küflerin tanımı, özellikleri, taksonomisi hakkında bilgi sahibi olma |
ÖÇ02 | küflerin metabolizması, küflerin ürettiği primer ve sekonder metabolitler hakkında bilgi sahibi olma |
ÖÇ03 | küflerin ürettiği ve gıda güvenliği açısından önem taşıyan mikotoksinler hakkında detaylı bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | küflere zarar verebilen küf virüsü mikovirüslerden haberdar olur ve bunların küf zararlanmalarında kullanma olasılıklarını tartışır |
ÖÇ05 | gıda sektöründeki küfleri tanıyıp küf kaynaklı bozulma ve diğer sorunlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | küflerle üretilen küflü gıdaları tanır ve bunların üretiminde kullanılan küf kültürlerinin özellikleri ve genetiği hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ07 | tüm bu konulardaki son gelişmelerden haberdar olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Küflerin tanımı, özellikleri, taksonomisi, genetiği | kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | küflerin metabolizması küflerin ürettiği primer ve sekonder metabolitler | ders notları, fungal fizyoloji kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
3 | küflerin ürettiği primer metabolitler | kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | küflerin ürettiği sekonder metabolitler | kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | küflerin ürettiği ve gıda güvenliği açısından önem taşıyan mikotoksinler | kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | küflerin mikotoksin üretmesini etkileyen etmenler | kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | gıda sektöründeki küfler | kitap ve ders notları, makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | mikovirüsler ve bunların küf zararlanmalarında kullanma olasılıkları | makaleler ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
10 | küf kaynaklı bozulma ve diğer sorunlar | ders notu ve gıda mikrobiolojisi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
11 | tüm dünyada tüketilmekte olan küflendirilerek üretilen gıdalar | makaleler, ders notları çeşitli bilimsel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
12 | küflerle üretilen küflü gıdaların mikotoksinler açısından değerlendirilmesi | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | küf starterleri ile üretilen gıdaların üretiminde kullanılan küf kültürlerinin özellikleri | ders notları, kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | küf kültürlerinin genetiği ve genetik manüpülasyonlar | ders notları, mikroorganizma genetiği kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | dersin konuları ile ilgili son gelişmeler | bilimsel yayın ve makaleler, görseller | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |