Genel Bilgi
Kod | GRA215 |
Ad | Tipografi 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Grafik Tasarım problemleri üzerinde kavramsal düşüncelerini geliştirmek grafik tasarım alanı hakkında bilgi oluşturmak
Dersin İçeriği
Uygulama ağırlıklı yürütülen bu derste, grafik tasarım algısı kazandırılmaktadır. Yapılan projeler ile, grafik tasarım alanında anlamın kurgulanışı olarak nesnenin dönüştürülmesi yöntemi kazandırılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design, Form and Communication BECER, E., 2007, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara, Dost Kitabevi Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Tipografinin Temelleri, Literatür Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Görsel Tipografi Sözlüğü, Literatür Yayınları SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Yayınları SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi, Batıda ve Ülkemizde Sayısal Harf, Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları
Notlar
CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design, Form and Communication BECER, E., 2007, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara, Dost Kitabevi Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Tipografinin Temelleri, Literatür Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Görsel Tipografi Sözlüğü, Literatür Yayınları SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Yayınları SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi, Batıda ve Ülkemizde Sayısal Harf, Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasarım alanına ait genel kavramları öğrenir. |
ÖÇ02 | Tasarım kültürü hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Bir fikrin, mesajın, veya kavramın vb. grafik düşünme yöntemine uygun olarak görselleştirme becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Konsepte uygun görsel çözümler üretir. |
ÖÇ05 | Belirlediği tasarım problemleri üzerinde yaratıcı çözümler üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve Tasarımın temel elemanları ve ilkeleri hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları bilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğeleri konusunda bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulamalarında sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü, ölçek gibi temel ilkelerini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yeniliklere hakimdir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilini doğru yazar, kullanır ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Planlı, titiz ve disiplinli bir tasarım sürecinin önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İşlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurabilir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma bilincini kavrar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevreyi korur, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterir. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler ile tanışma, Grafik Tasarım alanı hakkında genel tartışma; dönem süreci boyunca işleniş yönteminin konuşulması. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Dersin tanıtılması, kullanılacak kaynakların anlatılması, grafik tasarımın kapsadığı alana görsel örneklerle bakış; örnekler üzerinde tartışma. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Birinci proje hakkında bilgilendirme; proje brief sunumu; ilgili örneklerin gösterilmesi. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
4 | PROJE: Öğrencinin kendisi ve bir arkadaşı için sembol yaratması. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
5 | Proje hazırlık: Proje hakkında ilk sunumlar; fikirlerin tartışılması, yapılan görsel eskiz değerlendirmesi. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
6 | Proje değerlendirme: Öğrenci sunumları ve yapılan görsel eskizler üzerine yorumlar. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Proje değerlendirme: Öğrenci sunumları ve yapılan görsel eskizler üzerine yorumlar. 2 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
8 | Ara Değerlendirme | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
9 | İlk projede ortaya çıkan ürünlerin değerlendirilmesi; yaratılan grafik ürünlerin proje bağlamında tartışılması. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Grafik tasarım alanında anlamın kurgulanışı olarak nesnenin dönüştürülmesi: Grafik tasarım ürün görselleri üzerinden tartışmalar. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Grafik tasarım alanında anlamın kurgulanışı olarak nesnenin dönüştürülmesi: Grafik tasarım ürün görselleri üzerinden tartışmalar. 2 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
12 | Proje Kavramların grafik tasarım alanında görselleştirilmesi bağlamında öğrenci tarafından seçilen bir nesne nin dönüştürülmesi. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
13 | Proje hazırlık: Öğrencilerin proje hakkında ilk sunumları, seçilen nesnelerin proje için uygunluklarının tartışılması, yapılan görsel eskiz değerlendendirmesi 2 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
14 | Proje değerlendirme: Öğrenci sunumları ve yapılan görsel eskizler üzerine yorumlar... | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Güz dönemini sürecinde öğrenci performansları ve İkinci projede ortaya çıkan ürünlerin değerlendirilmesi. | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Sunum Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı 2 | Sunum Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |