GRS309 Özgün Kitap Tasarımı

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GRS309
Ad Özgün Kitap Tasarımı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders kapsamında, el yazması kitaptan, basılı kitaba gelişim aşamaları irdelenmektedir. Amaç öğrencilerin kağıdın icadından ileri baskı tekniklerinin gelişimine, kodeksten, tipografideki gelişmelere kitabın tarihsel serüveni hakkında bilgi sahibi olması ve kitap tasarımının incelikleri konusunda uygulamalı çalışmalar yapmasıdır.

Dersin İçeriği

Kitap tasarımının temel ilkeleri. Tipografik yaklaşım ve okunabilirlik ölçütleri. Sayfa düzeni ve sayfa örgüleri. Ciltleme yöntemleri. Kitap üretim teknolojisi.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,

Notlar

Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasarım problemlerini kitap formatında çözme aşamasını tanır.
ÖÇ02 Problemi analiz eder ve gerekli araştırmaları yapar.
ÖÇ03 Eskiz ve maketlerle olası çözümlere dair fikir üretir.
ÖÇ04 Geliştirdiği fikirler arasından konuya en uygun olanını bulur ve uygular.
ÖÇ05 Fikre uygun baskı tekniklerini dener.
ÖÇ06 Geliştirilen fikirleri uygulamada çeşitli basım ve çoğaltım tekniklerini etkin olarak kullanır.
ÖÇ07 Bu teknikleri fikri görselleştirmeye yönelik kullanır.
ÖÇ08 Fikir eskizinde tasarlanan görsele ulaşır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve Tasarımın temel elemanları ve ilkeleri hakkında bilgi sahibidir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğeleri konusunda bilgi sahibidir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uygulamalarında sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü, ölçek gibi temel ilkelerini kullanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yeniliklere hakimdir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanır. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanır. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma becerilerine sahiptir. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dilini doğru yazar, kullanır ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Planlı, titiz ve disiplinli bir tasarım sürecinin önemini kavrar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme becerisi kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İşlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurabilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma bilincini kavrar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt eder. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çevreyi korur, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterir. 5
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı,amacı,işleniş biçimi ve örnekler. Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Konu belirleme ve bu konuda teorik ve uygulamalı araştırma. Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Yapılan araştırmaların eskiz haline getirilmesi Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Eskiz çalışmaları 1 Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
5 Eskiz çalışmaları 2 Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
6 Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar 1 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar 2 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Değerlendirme Sunum Paftaları hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
9 Farklı malzeme ve kağıt türlerinin araştırılması, denenmesi Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Kitabı biçimlendirme ve boyutlandırma çalışmaları, maket çalışması Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Tasarım Uygulamaları 1 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Tasarım Uygulamaları 2 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Tasarım Uygulamaları 3 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Uygulamaların tamamlanarak el yapımı kitap formatına dönüştürülmesi: Harman ve cilt teknikleri Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Uygulamalar üzerinde tartışma ve değerlendirme, Uygulamaların sunuşu Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Final Sınavı Projenin Sonlandırılması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Final Sınavı Projenin Sonlandırılması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 10:11