Genel Bilgi
Kod | GRS309 |
Ad | Özgün Kitap Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında, el yazması kitaptan, basılı kitaba gelişim aşamaları irdelenmektedir. Amaç öğrencilerin kağıdın icadından ileri baskı tekniklerinin gelişimine, kodeksten, tipografideki gelişmelere kitabın tarihsel serüveni hakkında bilgi sahibi olması ve kitap tasarımının incelikleri konusunda uygulamalı çalışmalar yapmasıdır.
Dersin İçeriği
Kitap tasarımının temel ilkeleri. Tipografik yaklaşım ve okunabilirlik ölçütleri. Sayfa düzeni ve sayfa örgüleri. Ciltleme yöntemleri. Kitap üretim teknolojisi.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,
Notlar
Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasarım problemlerini kitap formatında çözme aşamasını açıklar. |
ÖÇ02 | Problemi gerekli araştırmalar ile birlikte analiz eder. |
ÖÇ03 | Eskiz ve maketlerle olası çözümlere dair fikirler hazırlar. |
ÖÇ04 | Fikre uygun baskı tekniklerini analiz eder. |
ÖÇ05 | Geliştirilen fikirleri uygulamada çeşitli basım ve çoğaltım tekniklerini etkin olarak kullanır. |
ÖÇ06 | Öğrendiği teknikleri fikri görselleştirmeye yönelik kullanır. |
ÖÇ07 | Geliştirdiği fikirler arasından konuya en uygun olanını uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. | 5 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı,amacı,işleniş biçimi ve örnekler. | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Konu belirleme ve bu konuda teorik ve uygulamalı araştırma. | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Yapılan araştırmaların eskiz haline getirilmesi | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Eskiz çalışmaları 1 | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Eskiz çalışmaları 2 | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar 1 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar 2 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Değerlendirme | Sunum Paftaları hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Farklı malzeme ve kağıt türlerinin araştırılması, denenmesi | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kitabı biçimlendirme ve boyutlandırma çalışmaları, maket çalışması | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Tasarım Uygulamaları 1 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Tasarım Uygulamaları 2 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tasarım Uygulamaları 3 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Uygulamaların tamamlanarak el yapımı kitap formatına dönüştürülmesi: Harman ve cilt teknikleri | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Uygulamalar üzerinde tartışma ve değerlendirme, Uygulamaların sunuşu | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Projenin Sonlandırılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | Projenin Sonlandırılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |