FDB853 Çağdaş Sosyal Teoride Din

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB853
Ad Çağdaş Sosyal Teoride Din
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı din sosyolojisi öğrencilerine ele aldıkları konuları çağdaş sosyal teori bağlamında değerlendirme imkanı vermektir.

Dersin İçeriği

Bu derste sosyal teori üzerine temel perspektifler üzerinde durulacaktır. Bu derste, insan toplumu için açıklamalar sağlayan bir fikirler bütünü olarak klasik ve çağdaş sosyal teoride din incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. William Outhwaite (2019). Sosyal Teori, Çev. Ümit H. Yolsal, İstanbul: Say Yayıncılık. 2. Cevat Özyurt ; Ejder Okumuş (Ed.) (2016). Çağdaş Sosyal Teoride Din, Ankara, Hece Yayınları. 3. Inger Furseth; Pal Repstad (2023). Çağdaş Sosyologların Toplum ve Din Görüşleri, Çev. Ömer Faruk Darende, Abdulvahap Taştan, Kayseri: Kimlik Yayınları. 4. Cevat Özyurt - İbrahim MAZMAN (Ed.)(2015) - Sosyal Teoride Din, Ankara, Hece Yayınları. 5. Daniel Pals, Dokuz Din Kuramı, Çev.Ed. Özcan Akdağ-Mustafa Ulu, Kayseri: Kimlik Yayınları.

Notlar

6. Stephen P. Turner (Ed.) (2020). Sosyal Teori ve Sosyoloji Klasikler ve Ötesi (çev. Nurullah Ardıç vd.) İstanbul, Küre Yayınları. 7. Ramazan Adıbelli (2021). Mircea Eliade ve Din, Dinler Tarihinde Felsefe ve Metodoloji, İstanbul: DBY Yayınları. 8. Ruth Wallace-Alison Wolf (2004). Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Klasik Geleneğin Genelleştirilmesi, çev. S Elbuz, R. Ayaz, İzmir, Punto Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çağdaş sosyal teorinin konusunu, alanını, yöntemini, temel kavramlarını, literatürünü tanır
ÖÇ02 Çağdaş sosyal teorinin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Çağdaş sosyal teorinin gelişim sürecini kavrar.
ÖÇ04 Öğrenciler, çağdaş sosyal teori ve din sosyolojisinin temel sorunlarını gerektiği şekilde kavrama ve bu sorunları sosyolojik açılardan irdeleyebilme ve gerekli kaynakları tanıma ve anlama yeteneği kazanır.
ÖÇ05 Konuyla ilgili metinleri analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kavramlarını kullanma becerisini spesifik bir alanda derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanyazın araştırması yapar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlar.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alnının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yazılı ve sözlü iletişimde alanıyla ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil bilgisine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kant ve Hegel’de Din Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Comte Sosyolojisinde Dinin Yeri ve Önemi Marx’ta Yanılsama ve İdeoloji Olarak Din Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Durkheim Sosyolojisinde Toplumsal Bütünleşme Aracı Olarak Din Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Weber ve Din Sosyolojisi; Max Weber’in İslam Sosyolojisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sigmund Freud ve Din Görüşü Carl Gustav Jung: Akademik Kişiliği ve Din Anlayışı Frazer’in Evrimci Din Teorisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bir Kavramsal Çözümleyici Olarak Wittgenstein’da Din; Sorokin Düşüncesinde Din Kavramının Yeri Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Talcott Parsons’ın Din Kuramı Herbert Blumer’in Sembolik Etkileşimciliği: Sosyal Sistemlerin Mikro Bağlamları ve Din Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Önceki konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Victor Frankl: Anlam Terapisi(logoterapi) ve Din Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kutsal ve Profan Diyalektiğinde Eliade’ın Din Anlayışı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ernest Gellner, İslam ve Modernlik Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Peter Berger’in ve Thomas Luckmann’ın Din Sosyolojisindeki Yeri ve Önemi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sistem Teorisi ve Din: Niklas Luhmann’ın Din Teorisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Anton Zijderveld ‘in Toplum ve Din Çözümlemeleri Charles Taylor’da Çağdaş Dünyada Dinin Konumu Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Clifford Geertz’ın Din Anlayışı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 2 6 12
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 9 10 90
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 3 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 156
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,24
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 06:46