Genel Bilgi
Kod | GRS425 |
Ad | Sanat Eserleri İnceleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. NERMİN TANBUROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. NERMİN TANBUROĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sanatın çok yönlü anlamlandırılmasının bir kolunu oluşturan sanat eleştirisinin çeşitlerini kavratarak bireye sanatsal eleştiri bakışı kazandırmak
Dersin İçeriği
Eleştiri ve sanat eleştirisi üzerine, eleştirinin işlevleri, tarihsel süreç içerisinde eleştiri biçimleri; Saltçı Eleştiri, Sosyolojik Eleştiri, Marksist Eleştiri, Psikanalist Eleştiri, Post Modern Eleştiri, feminist Eleştiri. Eleştiri yazılarından örnekler.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Enis BATUR Modernizmin Serüveni, Y.K.Y, İstanbul, 1997 Terry BARRETT, Sanatı Eleştirmek, Günceli Anlamak, Hayalperest Yayınevi, İstanbul, 2012. N. LYNTON, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Yayınları, İstanbul, 1980. Berna MORAN, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yayınevi, İstanbul, 1991. Nancy ATAKAN, Sanatta Alternatif Arayışlar, Karakalem Kitabevi, İzmir, 2008. Donald KUSPIT, Sanatın Sonu, Metis Yayınları, İstanbul, 2006
Notlar
Enis BATUR Modernizmin Serüveni, Y.K.Y, İstanbul, 1997 Terry BARRETT, Sanatı Eleştirmek, Günceli Anlamak, Hayalperest Yayınevi, İstanbul, 2012. N. LYNTON, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Yayınları, İstanbul, 1980. Berna MORAN, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yayınevi, İstanbul, 1991. Nancy ATAKAN, Sanatta Alternatif Arayışlar, Karakalem Kitabevi, İzmir, 2008. Donald KUSPIT, Sanatın Sonu, Metis Yayınları, İstanbul, 2006
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı düşünce biçimlerinin sanata farklı eleştirel bakış geliştirdiğini açıklar. |
ÖÇ02 | Sanat nesnesinin yapısal analizini yapar. |
ÖÇ03 | Sanatı bütünsel anlamda açıklar. |
ÖÇ04 | Sanat kültürü, estetik farkındalık, sanatsal eleştiri konularını tanımlar. |
ÖÇ05 | Sanatsal eleştiri biçiminin gerekliliğini yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, kapsamı ve kaynakların tanıtılması | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Eleştiri ve sanat eleştirisi üzerine | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eleştirinin sanat yapıtı, sanatçı ve sanat alımlayıcısı açısından işlevleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Eleştirinin kuramsal düzeyde Batı dünyasında gelişmesi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Saltçı eleştiri kuramı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dış dünyaya ve topluma dönük eleştiri (Tarihsel ve Sosyolojik eleştiri) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Devam: Dış dünyaya ve topluma dönük eleştiri (Marksist eleştiri) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Soru Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sanatçıya dönük eleştiri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Psikanalist eleştiiri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sanat yapıtına dönük eleştiri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sanat alımlayıcısına dönük eleştiri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Feminist eleştiri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Eleştiri yazılarından örnekler ve değerlendirme 1 | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Eleştiri yazılarından örnekler ve değerlendirme 2 | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Soru Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Soru Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |