Genel Bilgi
Kod | FDB1737 |
Ad | Türkiye'de Sosyal Teoride Din |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı din sosyolojisi öğrencilerine ele aldıkları konuları sosyal teori bağlamında değerlendirme imkanı vermektir.
Dersin İçeriği
Bu derste sosyal teori üzerine temel perspektifler üzerinde durulacaktır. Bu derste, insan toplumu için açıklamalar sağlayan bir fikirler bütünü olarak Türkiye örneğinde sosyal teoride din incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Cevat Özyurt - İbrahim MAZMAN (Ed.)(2015). Sosyal Teoride Din, Ankara, Hece Yayınları. 2. Cevat Özyurt ; Ejder Okumuş (Ed.) (2017). Türkiye’de Sosyal Teoride Din, Ankara, Hece Yayınları.
Notlar
3. Stephen P. Turner (Ed.) (2020). Sosyal Teori ve Sosyoloji Klasikler ve Ötesi (çev. Nurullah Ardıç vd.) İstanbul, Küre Yayınları. 4. Ruth Wallace-Alison Wolf (2004). Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Klasik Geleneğin Genelleştirilmesi, çev. S Elbuz, R. Ayaz, İzmir, Punto Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal teorinin konusunu, alanını, yöntemini, temel kavramlarını, literatürünü tanır. |
ÖÇ02 | Sosyal teorinin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Sosyal teorinin gelişim sürecini kavrar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, sosyal teori ve din sosyolojisinin temel sorunlarını gerektiği şekilde kavrama ve bu sorunları sosyolojik açılardan irdeleyebilme ve gerekli kaynakları tanıma ve anlama yeteneği kazanır. |
ÖÇ05 | Konuyla ilgili metinleri analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öncü Fikirler, Öncü İsimler: Türkiye’de Din Sosyolojisi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
2 | Gökalp İdeolojisinde Sosyo-Kültürel Unsur Olarak İslam | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
3 | Said Halim Paşa Düşüncesinde Din | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
4 | İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun Din ve Toplum Görüşü | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
5 | Hilmi Ziya Ülken’de Din ve Toplum | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
6 | Sabri Ülgener’de Din ve İktisat Ahlakı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
7 | Nurettin Topçu’nun Din Kuramı ve İslam Yorumu | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
8 | Ara Sınavlar | Önceki konuların gözden geçirilmesi | |
9 | Erol Güngör’de Din, Toplum ve İslam Görüşü | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
10 | Amiran Kurtkan’ın Din Anlayışı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
11 | Baykan Sezer’in Din Anlayışı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
12 | Şerif Mardin’in Din Sosyolojisi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
13 | Teoman Duralı’nın Düşüncesinde Din-Bilim-Felsefe | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
14 | Nilüfer Göle’nin Din ve Toplum Anlayışı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
15 | Türkiye’de Din Sosyolojisinin Geleceğine Yönelik Perspektifler | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların gözden geçirilmesi | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların gözden geçirilmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 6 | 12 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 9 | 10 | 90 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |