FDB1743 Modern Düşünce Tarihi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1743
Ad Modern Düşünce Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Merve KOYUNCU
Dersin Öğretim Elemanı Merve KOYUNCU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Temel amaç; çağdaş düşüncenin öncesi, klasik düşüncenin sonrası olan modern düşüncenin hangi gelişmelerle ortaya çıktığının görülmesi ve felsefe tarihinden bir kesitin anlaşılmasıdır.

Dersin İçeriği

Felsefi düşünce ve modern felsefi düşünce, değişen bilimsel paradigmalar, dini düşünceden bilimsel düşünceye geçişte yaşanan değişimler, modern düşüncenin oluşumuna katkı sağlayan düşünürler, modern düşünce ile felsefe tarihine dahil olan temalar.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Benn, A. W. (2021). Modern felsefe. çev. Mehmet Çağrı Kartal, Dersu Alyanak, Secdegül Erdim, Turhan Yalçın ve Zeynep Hayal Erdoğan. Ankara: Fol Yayınları Cevizci, A. (2009). Felsefe tarihi, İstanbul: Say Yayınları. Küçükalp, K., & Cevizci, A. (2019). Batı düşüncesi-felsefi temeller. İstanbul: İsam Yayınları. Skirbekk, G., Gilje, N., Akbaş, E., & Mutlu, Ş. (2006). Antik Yunan'dan modern döneme felsefe tarihi. Kesit Yayınları.

Notlar

Vorlander, K. (2004). Felsefe tarihi, çev. Orhan Saadeddin-Mehmet İzzet. haz. Yüksel Kanar. İstanbul: İz Yayınları, 2.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Düşünce, felsefe, modern kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 Modern düşüncenin başlamasına aracılık eden tarihsel süreci kavrar.
ÖÇ03 Klasik düşünce ve modern düşüncenin farkını açıklar.
ÖÇ04 Modern düşünce ile kast edilenin ne olduğunu fark eder.
ÖÇ05 Modern düşüncede hâkim olan temaları kavrar.
ÖÇ06 Modern düşünce tarihinde öne çıkan isimleri öğrenir.
ÖÇ07 Modern düşünce tarihinde öne çıkan isimlerin temel fikirlerini öğrenir.
ÖÇ08 Modern düşüncenin oluşumunda etkili olan bilimsel gelişmeleri bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 2
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Felsefenin Tanımı ve Antik Yunan’da Ortaya Çıkışı Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Temel Kavramlar: Felsefe, Düşünce, Modern Nedir? Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Klasik Düşünce Nedir, Nerede Başlar, Nasıl Biter? Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Modern Düşüncenin Oluşumunun Teolojik Zemini Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Modern Düşüncenin Oluşumunda Etkili Olan Bilimsel Arka Plan Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Paradigma Değişimleri Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Rönesans Düşüncesi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Descartes ve Modern Düşünce Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Rasyonalizm: Spinoza ve Leibniz Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 John Locke ve Modern Düşünce Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
12 Deneycilik ve David Hume Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Aydınlanma Düşüncesi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Aydınlanma Düşüncesine Devam Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Kant ve Modern Düşünce Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 16 32
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 02:14