Genel Bilgi
Kod | FDB1743 |
Ad | Modern Düşünce Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Merve KOYUNCU |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel amaç; çağdaş düşüncenin öncesi, klasik düşüncenin sonrası olan modern düşüncenin hangi gelişmelerle ortaya çıktığının görülmesi ve felsefe tarihinden bir kesitin anlaşılmasıdır.
Dersin İçeriği
Felsefi düşünce ve modern felsefi düşünce, değişen bilimsel paradigmalar, dini düşünceden bilimsel düşünceye geçişte yaşanan değişimler, modern düşüncenin oluşumuna katkı sağlayan düşünürler, modern düşünce ile felsefe tarihine dahil olan temalar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Benn, A. W. (2021). Modern felsefe. çev. Mehmet Çağrı Kartal, Dersu Alyanak, Secdegül Erdim, Turhan Yalçın ve Zeynep Hayal Erdoğan. Ankara: Fol Yayınları Cevizci, A. (2009). Felsefe tarihi, İstanbul: Say Yayınları. Küçükalp, K., & Cevizci, A. (2019). Batı düşüncesi-felsefi temeller. İstanbul: İsam Yayınları. Skirbekk, G., Gilje, N., Akbaş, E., & Mutlu, Ş. (2006). Antik Yunan'dan modern döneme felsefe tarihi. Kesit Yayınları.
Notlar
Vorlander, K. (2004). Felsefe tarihi, çev. Orhan Saadeddin-Mehmet İzzet. haz. Yüksel Kanar. İstanbul: İz Yayınları, 2.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Düşünce, felsefe, modern kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Modern düşüncenin başlamasına aracılık eden tarihsel süreci kavrar. |
ÖÇ03 | Klasik düşünce ve modern düşüncenin farkını açıklar. |
ÖÇ04 | Modern düşünce ile kast edilenin ne olduğunu fark eder. |
ÖÇ05 | Modern düşüncede hâkim olan temaları kavrar. |
ÖÇ06 | Modern düşünce tarihinde öne çıkan isimleri öğrenir. |
ÖÇ07 | Modern düşünce tarihinde öne çıkan isimlerin temel fikirlerini öğrenir. |
ÖÇ08 | Modern düşüncenin oluşumunda etkili olan bilimsel gelişmeleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefenin Tanımı ve Antik Yunan’da Ortaya Çıkışı | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Temel Kavramlar: Felsefe, Düşünce, Modern Nedir? | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Klasik Düşünce Nedir, Nerede Başlar, Nasıl Biter? | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Modern Düşüncenin Oluşumunun Teolojik Zemini | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Modern Düşüncenin Oluşumunda Etkili Olan Bilimsel Arka Plan | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Paradigma Değişimleri | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Rönesans Düşüncesi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Descartes ve Modern Düşünce | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Rasyonalizm: Spinoza ve Leibniz | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | John Locke ve Modern Düşünce | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Deneycilik ve David Hume | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Aydınlanma Düşüncesi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Aydınlanma Düşüncesine Devam | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kant ve Modern Düşünce | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 16 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |