Genel Bilgi
Kod | MDS323 |
Ad | Açık İşletme Saha Düzenlemesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZEN KILIÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖZEN KILIÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Madencilik faaliyetleri sırasında ortaya çıkan çevre sorunlarının çözümlenmesi konusunda bilgilendirme yapmak, madencilik faaliyetleri sonrası madencilik yapılan alanların tekrar doğaya kazandırılmak için düzenlenmesinin önemini ve gerekliliğini öğretmek, saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesi hususunda bilgilendirmek, Türkiye'de bu konudaki yasa ve yöneltmelikleri anlatmak.
Dersin İçeriği
Restorasyon, rehabilitasyon ve reklamasyon kavramları, Reklamasyon planlaması, doğal ve kültürel faktörlerin planlamaya etkisi, temel reklamasyon tipleri, Madencilik sonrası arazi kullanım alternatifleri; tarımsal, ormancılığa yönelik ve diğer amaçlı reklamasyon türleri, Reklamasyon ekonomisi, Endüstriyel atıkların maden sahalarında depolanması ve mevzuat, Depolama hacimlerinin inşası ve yalıtımı, eski depolama hacimlerinin iyileştirilmesi, Endüstriyel örnekler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu, Kitaplar ve Diğer Kaynaklar
Notlar
İnternet Kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Açık işletme faaliyetleri sırasında madencilik yapılan alanların düzenlenmesinin önemi ve gerekliliğini kavrar. |
ÖÇ02 | Açık işletme faaliyetleri sonrasında madencilik yapılan alanların düzenlenmesinin önemi ve gerekliliğini kavrar. |
ÖÇ03 | Saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesini yapar. |
ÖÇ04 | Saha düzenleme örneklerini bilir. |
ÖÇ05 | Saha düzenleme proje aşamalarını bilir. |
ÖÇ06 | Türkiye'den saha düzenleme örnekleri, yapılan bir saha düzenleme projesinin olmazsa olmazları ve projenin ne şekilde sunulması gerektiğini bilir. |
ÖÇ07 | Dünyadan saha düzenleme örnekleri, yapılan bir saha düzenleme projesinin olmazsa olmazları ve projenin ne şekilde sunulması gerektiğini bilir. |
ÖÇ08 | Açık ocak madencilik tesislerinin çevreye etkisini bilir. |
ÖÇ09 | Cevher hazırlama tesislerinin çevreye etkisini bilir. |
ÖÇ10 | Madencilik faaliyetlerinin çevresel etkilerin azaltma yöntemlerini bilir. |
ÖÇ11 | Saha düzenlemenin işlem aşamalarını bilir. |
ÖÇ12 | Açık işletme madenciliğinde saha düzenleme projeleri yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Video/Dia gösterisi | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
2 | Madencilik faaliyetleri sırasında oluşabilen çevre sorunları | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Açık maden ocaklarının çevre üzerindeki etkileri | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Açık ocağın doğal dengeye müdahalesi | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İşletme sonrası arazilerin düzenlenmesi ve iyileştirme çalışmalarına etki eden faktörler | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Madencilikte rekültivasyon nedir, neden gereklidir | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Doğa onarım aşamaları | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notları, ilgili linkler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İdeal bir rekültivasyon çalışmasının olmazsa olmazları | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 1 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
11 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 2 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 3 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 4 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 5 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 6 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları, ilgili linkler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları, ilgili linkler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |