Genel Bilgi
Kod | MDZ301 |
Ad | Kaya Mekaniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET DAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET DAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Problem-çözüm tekniği ile teorik ve uygulamalı kaya mekaniğinde öğrenciye temel birikimlerinin yanı sıra laboratuar deneylerinin yapılışı ve raporlarının hazırlanması becerisinin sağlanması, Kaya mekaniğinde yer altı uygulamaları, Maden mühendisliğinde şev stabilitesi, kayma modelleri, çözüm yöntemleri, şev kaymalarına etki eden temel faktörleri belirlemeyi öğretmek.
Dersin İçeriği
Giriş/ Temel tanımlar ve kavramlar/ Yerkabuğundaki gerilme durumları/ Gerilme ve birim deformasyon analizi/ Kaya ve kaya kütlerinin fiziksel ve mekanik özellikleri/ Kaya kütlesi sınıflamaları/ Kaya yenilme kriterleri/ Yer altı açıklıkları çevresinde oluşan gerilmeler ve gerilmelerin ölçülmesi/ Kayaçların mühendislik özellikleri ve deneyleri/Kayaçlarda ve zeminlerde meydana gelebilecek şevlerin kayma mekaniği/Jeolojik verilerin grafiksel sunumu/Kayalarda makaslama dayanımının ölçümü/ Kayma tiplerinin incelenmesi/Şev stabilitesi hesaplama yöntemleri ve bunların uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ahmet Dağ, Ders Notları (Yayınlanmamış). Ahmet Mahmut Kılıç, Ders Notları (Yayınlanmamış). Halil Köse ve Bayram Kahraman, Kaya Mekaniği, DEÜ Yayın No:177. (2009).
Notlar
Celal Karpuz ve Mehmet Ali Hindistan, Kaya Mekaniği İlkeleri, Uygulamaları, ,TMMOB Maden Müh. Odası Yayın No: 116, (2006).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kaya mühendisliği ile ilgili kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Gerilme-deformasyon ve bunlar arasındaki ilişkileri bilir. |
ÖÇ03 | Gerilme dönüşümlerini (analizlerini) yapabilir. |
ÖÇ04 | Kayalarda yenilme kriterlerini teorik olarak bilir ve bu kriterlere göre mekanik problemlerin çözümünü yapabilir. |
ÖÇ05 | Yerinde gerilme hesaplamalarını yapabilir ve yer altı kaya yapılarında gerilme dağılımlarını bilir. |
ÖÇ06 | Kaya kütle sınıflama sistemleri bilir. |
ÖÇ07 | Kayaların mühendislik özelliklerini belirlemek için gerekli olan labortuar deneylerini yapabilir ve raporlarını hazırlayabilir. |
ÖÇ08 | Şev stabilitesi ve kavramları bilir. |
ÖÇ09 | Şev problemlerini çözüm becerisi kazanır. |
ÖÇ10 | Kayma model analizleri becerisi kazanır. |
ÖÇ11 | Proje denetim ve yönetimi becerisi kazanır. |
ÖÇ12 | Kaya sağlamlaştırma yöntemlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, kavramlar ve tanımlamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gerilme-deformasyon | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kaya davranışı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yenilme kriterleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Arazi gerilmeleri ve gerilme dağılımları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kaya ve kaya kütle sınıflamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kayaçların mühendislik özellikleri ve deneyleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kaya Şev Stabilitesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kayma Türleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Şev Problemlerinin Çözümü 1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Şev Problemlerinin Çözümü 2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kaya şevlerde yapılan iyileştirmeler, Şev stabilitesinde İş Sağlığı ve İş Güvenliği uygulamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Kaya mekaniği laboratuvar uygulamaları 1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
15 | Kaya mekaniği laboratuvar uygulamaları 2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |