MDS301 Madenlerde Rezerv Hesaplama ve Jeoistatistik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MDS301
Ad Madenlerde Rezerv Hesaplama ve Jeoistatistik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Maden rezerv ve tenör hesaplarını klasik ve jeoistatistik yöntemlerle yapmak, rezerv ve tenör dağılımlarını, risk ve yer altı haritalarını jeoistatistik yöntemlerle modellemek ve analiz etmektir.

Dersin İçeriği

Maden rezerv ve tenör ile ligili kavram ve sınıflamaları anlatmak. Maden rezerv hesaplarını klasik ve jeoistatistik yöntemlerle yapma hakimiyeti. Maden rezerv ve tenör parametrelerini jeoistatistik yöntemlerle modelleme ve analiz etme yeteneği. Maden rezerv ve tenör yeraltı ve risk haritalarını yapma hakimiyet. Rezerv raporu hazırlama hakimiyeti

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Maden Rezerv Hesapları Klasik ve Jeoistatistik Yöntemler (Nobel Kitabevi)

Notlar

Isobel Clark, Pratik Jeoistatistik, 1979.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Rezerv ve tenör kavramları hakkında bilgilere sahip olur.
ÖÇ02 Rezerv hesaplamanın öneminin farkında olur.
ÖÇ03 Rezerv hesaplama becerisine sahip olur.
ÖÇ04 Rezerv hesaplama parametrelerini kullanır.
ÖÇ05 Rezerv türleri hakkında bilgilere sahip olur.
ÖÇ06 Klasik rezerv hesaplama yöntemlerini kullanır.
ÖÇ07 Trapez yöntemini kullanır.
ÖÇ08 Poligon yöntemini kullanır.
ÖÇ09 Üçgenleme yöntemini kullanır.
ÖÇ10 Jeoistatistiksel yöntemler hakkında bilgilere sahip olur.
ÖÇ11 Jeoistatisitksel yöntemin avantajlarına sahip olur.
ÖÇ12 Jeoistatiksel yöntemin aşamalarını kullanır.
ÖÇ13 Variogram analizini kullanır.
ÖÇ14 Kriging tahmin yöntemini kullanır.
ÖÇ15 Rezerv hesaplama grafiklerini yorumlama becerisine sahip olur.
ÖÇ16 Rezerv hesaplama raporu hazırlama becerisine sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Maden rezerv ve tenörün işletme ve üretime etkisi ve önemi Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Maden rezerv ve tenörle ilgili kavramlar ve sınıflamalar Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Maden kalınlık, yoğunluk, alan hesaplama yöntemleri ve değerlendirilmesi Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Maden rezervlerinin hacim hesaplama esasları ve değerlendirme Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Tabakalı rezerv hesapları, trapez ve simpson yöntemleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Poligon, izopak, kesit rezerv hesaplama yöntemleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Jeolojik blok, Üçgen prizma yöntemleriyle rezev hesapları Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Jeoistatistik yöntemlere Giriş, neden jeoistatistik, avantajlar Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Varioram analizi Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Kriging yöntemleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Simülasyon yöntemleri Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Uygulama: Ordinary kriging yöntemi ile çimento hammaddeleri ve kömür yataklarının analizi Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Simülasyon yöntemlerinin linyit yatakların uygulanması -I Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Simülasyon yöntemlerinin linyit yatakların uygulanması - II Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 11:08