Genel Bilgi
Kod | MDS301 |
Ad | Madenlerde Rezerv Hesaplama ve Jeoistatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Maden rezerv ve tenör hesaplarını klasik ve jeoistatistik yöntemlerle yapmak, rezerv ve tenör dağılımlarını, risk ve yer altı haritalarını jeoistatistik yöntemlerle modellemek ve analiz etmektir.
Dersin İçeriği
Maden rezerv ve tenör ile ligili kavram ve sınıflamaları anlatmak. Maden rezerv hesaplarını klasik ve jeoistatistik yöntemlerle yapma hakimiyeti. Maden rezerv ve tenör parametrelerini jeoistatistik yöntemlerle modelleme ve analiz etme yeteneği. Maden rezerv ve tenör yeraltı ve risk haritalarını yapma hakimiyet. Rezerv raporu hazırlama hakimiyeti
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Maden Rezerv Hesapları Klasik ve Jeoistatistik Yöntemler (Nobel Kitabevi)
Notlar
Isobel Clark, Pratik Jeoistatistik, 1979.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Rezerv ve tenör kavramları hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ02 | Rezerv hesaplamanın öneminin farkında olur. |
ÖÇ03 | Rezerv hesaplama becerisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Rezerv hesaplama parametrelerini kullanır. |
ÖÇ05 | Rezerv türleri hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ06 | Klasik rezerv hesaplama yöntemlerini kullanır. |
ÖÇ07 | Trapez yöntemini kullanır. |
ÖÇ08 | Poligon yöntemini kullanır. |
ÖÇ09 | Üçgenleme yöntemini kullanır. |
ÖÇ10 | Jeoistatistiksel yöntemler hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ11 | Jeoistatisitksel yöntemin avantajlarına sahip olur. |
ÖÇ12 | Jeoistatiksel yöntemin aşamalarını kullanır. |
ÖÇ13 | Variogram analizini kullanır. |
ÖÇ14 | Kriging tahmin yöntemini kullanır. |
ÖÇ15 | Rezerv hesaplama grafiklerini yorumlama becerisine sahip olur. |
ÖÇ16 | Rezerv hesaplama raporu hazırlama becerisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Maden rezerv ve tenörün işletme ve üretime etkisi ve önemi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Maden rezerv ve tenörle ilgili kavramlar ve sınıflamalar | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Maden kalınlık, yoğunluk, alan hesaplama yöntemleri ve değerlendirilmesi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Maden rezervlerinin hacim hesaplama esasları ve değerlendirme | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tabakalı rezerv hesapları, trapez ve simpson yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Poligon, izopak, kesit rezerv hesaplama yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Jeolojik blok, Üçgen prizma yöntemleriyle rezev hesapları | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Jeoistatistik yöntemlere Giriş, neden jeoistatistik, avantajlar | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Varioram analizi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kriging yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Simülasyon yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Uygulama: Ordinary kriging yöntemi ile çimento hammaddeleri ve kömür yataklarının analizi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Simülasyon yöntemlerinin linyit yatakların uygulanması -I | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Simülasyon yöntemlerinin linyit yatakların uygulanması - II | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |