Genel Bilgi
Kod | MDS322 |
Ad | Sondaj Tekniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İlknur EROL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sondajlar ile ilgili teorik ve uygulamaya yönelik temel kavramları öğrenmek ve olası problemleri çözebilmektir.
Dersin İçeriği
Sondaj işleminin tarihçesi, madencilik açısından önemi, sondajların sınıflandırılması, sondaj yöntemleri, sondaj işlemleri sırasında karşılaşılan problemler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özdemir, A. (2009) Sondaj Tekniğine Giriş, Ankara.
Notlar
Ersoy, A. (2008) Sondaj Teknikleri ve Uygulamaları, Adana.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sondaj donanım ve teknolojisini tanır. |
ÖÇ02 | Madenlerin aranmasında ve üretiminde sondajların rolünü bilir. |
ÖÇ03 | Sondajları çeşitli parametrelere göre sınıflandırır. |
ÖÇ04 | Mühendislik projelerine uygun sondaj yöntemi seçer ve değerlendirir. |
ÖÇ05 | Sondajlardan elde edilen verilerin değerlendirmesini yapar. |
ÖÇ06 | Sondaj çalışmaları sırasında karşılaşılan ana problemleri (dolaşım bozukluğu, yıkılma, şişme, erime, düşeyden sapma) öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, amaç, kapsam ve kaynaklar. | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sondajın gelişimi ve tarihçesi | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çeşitli parametrelere göre sondajların sınıflandırılması | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sondaj yöntemleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sondaj çamurunun görevleri, özellikleri, ceşitleri, sondajda kullanımı | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sondaj matkapları | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sondaj kulesi, sondaj makinaları | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Havalı sondaj tekniği | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Karotlu sondaj teknikleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ters dolaşımlı kuyudibi tabancalı sondaj tekniği | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Odex sondaj yöntemi | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Petrol ve doğalgaz sondajları | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Jeotermal sondajlar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sondajcılıkta formasyon kaynaklı delme güçlükleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Sondajların iş sağlığı ve güvenliği yönünden değerlendirilmesi | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma, internet | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |