Genel Bilgi
Kod | MDZ306 |
Ad | Cevher Hazırlama 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OKTAY BAYAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OKTAY BAYAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. MAHMUT ALTINER (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, cevher zenginleştirme konusunda genel bilgi vermenin yanı sıra günümüz madencilik endüstrisinde uygulanan metalik ve endüstriyel minerallerin konsantre edilmesinde uygulanan yöntemler hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Gravite yöntemleri, Elektrostatik Ayırma İşleminin Teorisi Elektrostatik Ayırma İşleminin Uygulaması, Manyetik Ayırma İşleminin Teorisi, Manyetik Ayırma İşleminin Uygulaması, Manyetik Ayırma İşleminde Kullanılan Cihazlar ve Bu Cihazların Seçimi, Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınması, Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınmasında Gerekli Aşamalar, Yüklü Liç Çözeltisinden Metallerin Kazanımı, Çözeltideki Metalik İyon Konsantrasyonunun Arttırılması ( iyon değiştirme), Çözeltideki Metalik İyon Konsantrasyonunun Arttırılması ( solvent ekstraksiyonu)
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
CEVHER ZENGİNLEŞTİRME, DERS NOTLARI, 2022, PROF. DR. OKTAY BAYAT, YAYINLANMAMIŞ.
Notlar
CEVHER HAZIRLAMA, NECATİ YILDIZ, ISBN: 978-975-96779-1-6, 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gravite yöntemleri ile cevherlerden kazanım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Gravite yöntemlerinin endüstriyel uygulanması sırasında gerekli olabilecek proses akım şemalarını inceler ve hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ03 | Metal kazanma verimi, proses performans hesaplama hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Ayırıcı yüzeyi hareketli olan cihazlar, Ağır ortamda zenginleştirme ayırmasının prensipleri, yüzdürme-batırma testlerinin değerlendirilmesi ve hesaplama hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ05 | Ağır ortam zenginleştirme cihazları (statik ortam, dinamik, merkezkaç) hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ06 | Elektrostatik Ayırma İşleminin Teorisi, Elektrostatik Ayırma İşleminin Uygulaması hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ07 | Manyetik Ayırma İşleminin Teorisi, Manyetik Ayırma İşleminin Uygulaması hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ08 | Hidrometalurjik yöntemler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ09 | İyon değiştirme, solvent ekstraksiyon, kimyasal çöktürme, metalik çöktürme konuları hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cevher zenginleştirmeye giriş, tanımlar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Şekil ve boyut farklılıklarına göre zenginleştirme yöntemleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Gravite ayırmasının prensipleri,Gravite ayırıcıları (jig) (uygulamalı deney) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
4 | Tabaka halinde akan akışkan ortamda zenginleştirme prensipleri (Humphrey spiral ve sallantılı masa uygulamalı deneyler) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
5 | Metal kazanma verimi, proses performans hesaplama, Ayırıcı yüzeyi sabit olan cihazlar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Ayırıcı yüzeyi hareketli olan cihazlar,Ağır ortamda zenginleştirme ayırmasının prensipleri, yüzdürme-batırma testlerinin değerlendirilmesi ve hesaplama | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
7 | Ağır ortam zenginleştirme cihazları (statik ortam, dinamik , merkezkaç) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara sınav | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Elektrostatik Ayırma İşleminin Teorisi,Elektrostatik Ayırma İşleminin Uygulaması | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Manyetik Ayırma İşleminin Teorisi,Manyetik Ayırma İşleminin Uygulaması | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Manyetik Ayırma İşleminde Kullanılan Cihazlar ve Bu Cihazların Seçimi (kuru, yaş manyetik ayırma uygulamalı deneyler) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
12 | Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınması, Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınmasında Gerekli Aşamalar (Uygulamalı liç deneyi) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
13 | Çözeltiden değerli metallerin kazanımı (iyon değişimi, solvent ekstraksiyon, kimyasal çöktürme, metalik çöktürme) (Uygulamalı kimyasal çöktürme deneyi) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
14 | Endüstriyel uygulamaların incelenmesi | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Derste anlatılan konuların tartışması ve genel değerlendirme | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Final sınavı | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,40 | ||
AKTS | 4 AKTS |