Genel Bilgi
Kod | MDZ413 |
Ad | Mühendislik Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere, mezuniyetten sonraki iş yaşamları boyunca yüklenecekleri görevlerin getireceği sorumlulukların önemini öğretmek. Öğrencilerin sahip oldukları yurttaşlık bilincini çalışma biçimlerine yansitmalarini sağlamak. Teknolojik ve bilimsel gelişmelerde karşılaşılan etik sorunlan çözecek bilgileri kazanmış, mezunlan yetiştirmek
Dersin İçeriği
Etik kavramı ve insan hayatında etiğin önemi. Etik teorileri. Etik standartları ve evrensel prensipler. Etiğin temel prensipleri. Etik modeller. Uygulamada etik. Mühendislik etiğinin tanımı. Mühendislik etiği ilkeleri, Mühendislikte dürüstlük ve sorumluluk. Topluma karşı sorumluluk. Mühendislik uygulamalarının toplumsal ve sosyal boyutu. Doğaya ve çevreye karşı sorumluluk. Mesleğe ve meslektaşlara karşı sorumluluk. İşçi ve müşterilere karşı sorumluluk. Makina mühendisliğinde etik prensipler, yasal düzenlemeler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu ve Kitaplar
Notlar
İnternet Kaynakları, Bilimsel Makaleler, Seminer, Sempozyum ve Kongre Kitapları, Yüksek Öğrenim Tezleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Teknik kısıtları göz önünde bulundurarak sağduyulu karar verme becerisine sahip olacaklar. |
ÖÇ02 | Sosyal kısıtları göz önünde bulundurarak sağduyulu karar verme becerisine sahip olacaklar. |
ÖÇ03 | Ulusal düzeydeki sorunların çözümüne duyarlı olacaklar |
ÖÇ04 | Küresel ve ulusal düzeydeki sorunların çözümüne duyarlı olacaklar |
ÖÇ05 | Meslekle ilgili konularda tartışabilme, çok yönlü düşünebilme ve düşüncelerini dinleyici kitlesine aktarabilme becerisi |
ÖÇ06 | Teknik alt yapıyı, toplumu çağdaş toplum düzenine yönelebilecek ve uyum sağlayabilecek biçimde kullanacaklar |
ÖÇ07 | Etik kavramı ve insan hayatında etiğin önemi. Etik teorileri |
ÖÇ08 | Etik teorilerini öğrenir. |
ÖÇ09 | Doğaya ve çevreye karşı sorumluluk. |
ÖÇ10 | Mesleğe ve meslektaşlara karşı sorumluluk kazanır. |
ÖÇ11 | İşçi ve müşterilere karşı sorumluluk kazanır. |
ÖÇ12 | Maden mühendisliğinde etik prensiplerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
2 | Etik kavramı | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
3 | İnsan hayatında etiğin önemi | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
4 | Etik standartları | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
5 | Etik standartları ve evrensel prensipler | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
6 | Etik teorilerinin önemi | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Etik teorileri | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Etiğin temel prensipleri | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
10 | Etik modeller ve uygulamada etik | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Mühendislik etiğinin tanımı ve Mühendislik etik kodları | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası |
12 | Mühendislikte dürüstlük ve sorumluluk, topluma karşı sorumluluk | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
13 | Mühendislik uygulamalarının toplumsal ve sosyal boyutu | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
14 | Doğaya ve çevreye karşı sorumluluk | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
15 | Mesleğe ve meslektaşlara karşı sorumluluk | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |