Genel Bilgi
Kod | MDS402 |
Ad | Yöneylem Araştırma Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Madencilik problemlerinin yöneylem araştırma teknikleri kullanılarak çözülmesi
Dersin İçeriği
Yöneylem araştırma teknikleri, karar değişkenleri, amaç fonksiyonu ve kısıtlar, matematiksel model, optimum çözüm, ulaştırma ve atama problemleri, tahmin yöntemleri, çok kriterli karar verme yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Tuncay Can, Yöneylem Araştırması, 2015 (Beta Yayınları)
Notlar
Hamdy A. Taha, Yöneylem Araştırması: Giriş, 2014 (Literatür Yayınları)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yöneylem araştırma teknikleri hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ02 | Bir problemi analiz etme becerisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Matematiksel model kurabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Doğrusal programlamada grafik çözümünü kullanır. |
ÖÇ05 | Bilgisayar yazılımı ile çözümleme yapabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ06 | Optimizasyon sonuçlarını yorumlama becerisine sahip olur. |
ÖÇ07 | Ulaştırma problemlerini çözebilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ08 | Atama problemlerini çözebilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ09 | Tahmin yöntemleri hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ10 | Çok kriterli karar verme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Amaç ve Kapsam, Kaynaklar | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Doğrusal Programlamaya Giriş | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Doğrusal Programlama Modelinin Kurulması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Doğrusal Programlama Problemlerinin Grafiksel Çözümü | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Doğrusal Programlama Problemlerinin Bilgisayar Çözümü | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bazı Doğrusal Programlama Modellerinin Analizi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Simpleks Yöntem | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ulaştırma Modelleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ulaştırma Problemlerini Çözüm Yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Atama Modelleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Atama Problemlerinin Çözüm Yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tahmin Modelleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çok Kriterli Karar Verme Problemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çok Kriterli Karar Verme Problemlerinin Çözüm Yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |