Genel Bilgi
Kod | MDS408 |
Ad | Çözelti Madenciliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Cevher hazırlamada çözeltiye alarak (Liç) yapılan zenginleştirme uygulamaları; asit, baz ve su liçi uygulamaları ile ilgili bilgiler vermek.
Dersin İçeriği
Yerinde liç uygulamaları, Liç işlemini etkileyen parametreler, Liç ile zenginleştirilen mineraller, Çözelti madenciliğindeki gelişmeler ve güçlükler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Çözelti madenciliği, Mehmet Cambazoğlu-Fatma Arslan
Notlar
Tuz Birikintilerinde Çözelti Madenciliği
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | liç nedir bilir ve genel özellikleri |
ÖÇ02 | Karıştırma ve basınç liçi, |
ÖÇ03 | Liç uygulanan metalleri bilir. |
ÖÇ04 | Liç çözeltilerinin berraklaştırılması metal kazanım yöntemleri |
ÖÇ05 | ergitme, elektroliz ile saflaştırma |
ÖÇ06 | iyon değiştirme yönteminin özellikleri |
ÖÇ07 | solvent extraksiyon yönteminin özellikleri |
ÖÇ08 | sementasyon(çöktürme), yönteminin özellikleri |
ÖÇ09 | tank liçi, yönteminin özellikleri |
ÖÇ10 | perkolasyon liçi, yönteminin özellikleri |
ÖÇ11 | yığın liçi, yamaç liçi, yönteminin özellikleri |
ÖÇ12 | yerinde liçi yönteminin özellikleri |
ÖÇ13 | Liç uygulamaları ve örnekler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | liç nedir ve liç işlemine etki eden parametreler, liç verimini etkileyen sebepler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme |
2 | yığın liçi, yamaç liçi, yerinde liç | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | karıştırma ve basınç liçi, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | tank liçi, perkolasyon liçi, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | liç uygulanan metaller ve çözücüler (su, Asitler ve bazlar) | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | liç çözeltilerinin berraklaştırılması metal kazanım yöntemleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | iyon değiştirme, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | solvent extraksiyon, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Problem Çözme |
10 | sementasyon(çöktürme), | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Problem Çözme |
11 | ergitme, elektroliz ile saflaştırma | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
12 | Ülkemizde liç işlemi yapan tesisler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | video ve görsel sunular | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | video ve görsel sunuları ve Mazeret sınavı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
15 | final sınavı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 69 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,76 | ||
AKTS | 3 AKTS |