Genel Bilgi
Kod | MAK249 |
Ad | Hidrolik ve Pnömatik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Mustafa UĞURLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr.cem KORKMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste; Hidrolik-pnömatik devre elemanlarıyla devre sistemleri oluşturma ve tezgahların bakım-onarımı ile ilgili yeterliliklerinin kazandırılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Hidrolik Devre Elemanlarını Tanımak, Hidrolik Devre Şeması Oluşturmak,Hidrolik Sistemlerin Arızalarını Tespit Etmek, Pnömatik Devre Elemanlarını Tanımak,Pnömatik Devre Şeması Oluşturmak, Sistemlerin peryodik kontrollerini yapmak, Pnömatik Sistemlerin Arızalarını tespit Etmek
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hidrolik ve Pnömatik; İsmail Karacan
Notlar
Hidrolik ve Pnömatik; İsmail Karacan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hidrolik pnömatik sistemlerin kullanıldığı yerleri,avantaj ve dezavantajlarını,genel yapılarını bilir |
ÖÇ02 | Temel prensipleri bilir (basınç,direnç,debi,paskal kanunu,Akış Şekilleri ) |
ÖÇ03 | Hidrolik-pnömatik sembolleri tanıyabilir. |
ÖÇ04 | Devre şemalarını takip eder |
ÖÇ05 | Mukavemet ve debi hesaplamaları yapar |
ÖÇ06 | Hidrolik pnömatik sistemlerde emniyet,sistemleri kullanan operatörlerin dikkat edeceği hususlar,arıza teşhisini bilir |
ÖÇ07 | Sistemlerin çalışmasını anlar. |
ÖÇ08 | Hidrolik ve pnömatik devre elemanlarını ve görevlerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki bilgileri kazanmak. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel tasarım ile ilgili teknik resim okuyabilme ve uygulayabilme becerisi kazanır, makine parçaları tasarımı yapabilir. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine alanı ile ilgili ölçme ve kontrol yöntemleri ile ilgili bilgi sahibidir ve ölçme/kontrol aletlerini kullanabilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İmalat yöntemleri hakkında bilgi sahibidir ve üretilmesi istenilen makine parçaları için uygun olan imalat yöntemini seçebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik uygulamalar kapsamında kullanılan malzemeleri ve genel özelliklerini bilir, imalat için malzeme seçimini yapabilir ve malzeme muayene yöntemleri ile ilgili bilgi sahibidir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine parçalarının imalatında kullanılan temel takım tezgahlarının rutin bakım ve onarım işlemlerini gerçekleştirebilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Enerji kaynakları hakkında bilgi sahibidir, sanayi için enerji yönetimi ve enerji tasarrufu uygulayabilme yeteneğine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine alanı için gerekli olan bilişim ve simülasyon teknolojileri hakkında bilgi sahibidir ve bilgisayar destekli programları kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Otomatik kontrol sistemlerinde kullanılan hidrolik ve pnömatik sistem elemanlarını tanır ve temel düzeyde tasarımını gerçekleştirebilir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine alanı ile ilgili temel aletlerin, üretim tezgahlarının ve mesleki terimlerin İngilizce karşılıklarını bilir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği kurallarını bilir, çevre koruma bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilir, takım içerisinde ve bağımsız olarak çalışabilme yeteneğine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Makine alanında ve görev aldığı kuruluş içerisinde bulunan insanlar ile ilişkilerinde uyması gereken mesleki etik, sosyal sorumluluk ve etkili iletişim kurma tekniklerini bilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hidrolik pnömatik sistemlerin kullanıldığı yerler,avantaj ve dezavantajları,genel yapıları | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Temel prensipler (basınç,direnç,debi,paskal kanunu,Akış Şekilleri ) | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Hidrolik akışkanlar, Vizkozite, Yağ deposu ve donanımı | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Hidrolik pompalar,çeşitleri,iç yapıları,çalışma sistemleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Hidrolik silindirler; çeşitleri,iç yapıları,çalışma sistemleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Hidrolik motorlar; çeşitleri,iç yapıları,çalışma sistemleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Valfler ve çeşitleri, Hidrolik Akümülatör, Bağlantı Elemanları,Hidrolik Filtreler, Hidrolik semboller ve devreler | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ön Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pnömatik prensipler | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Basınçlı havanın hazırlanması, Kompresörler; çeşitleri,iç yapıları,çalışma sistemleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Pnömatik motorlar Silindirler Filtreler Manometre Silindirler Valfler Boru ve hortumlar | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Pnömatik semboller ve devreler | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Mukavemet ve debi hesaplamaları | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Hidrolik pnömatik sistemlerde emniyet,sistemleri kullanan operatörlerin dikkat edeceği hususlar,arıza teşhis | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Sistemlerin peryodik kontrollerini yapmak | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |