FDB1741 İlk Dönem İslam Eğitim Tarihi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1741
Ad İlk Dönem İslam Eğitim Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AHMET BEKEN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi AHMET BEKEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Hz. Peygamber döneminden itibaren Osmanlı Devletine kadarki süreçte İslâm eğitim faaliyetlerinin nasıl bir seyir takip ettiğini, hangi yöntem ve ilkeler doğrultusunda, hangi kurumlar vasıtasıyla bu eğitimin nasıl icra edildiğini ve çeşitli dönemlerde öne çıkan eğitim tartışmalarının, eğitimle ilgili klasik eserlerin ve klasik İslâm eğitimcilerinin düşüncelerinin neler olduğuyla ilgili öğrencinin öğrenmesini ve yorum yapabilme becerisi kazanmasını amaçlar.

Dersin İçeriği

Eğitim, din eğitimi, İslâm eğitimi gibi kavramların tanım ve muhtevaları, erken dönem eğitim faaliyetleri, gerçekleştiği kurumlar, medrese öncesi eğitimin temel karakteristiği, Müslüman-Türk âlimlerin (Hoca Ahmet Yesevî, Yusuf Has Hacib vs.) eğitime dair düşünceleri, medreselerin kuruluşu ve sebepleri, medrese eğitiminin temel özellikleri, Selçuklular, Eyyûbîler ve Memlükler dönemi eğitim faaliyetleri, klasik İslâm eğitimcileri ((İbn Sahnûn, Fârâbî, Gazali, Zernûcî ve İbn Cemâa gibi)) ve eğitime dair düşünceleri.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ahmed Çelebi, İslâm’da Eğitim-Öğretim (çev. Ali Yardım), İstanbul: Damla Yayınevi, 1998. Ziya Kazıcı, Ana Hatlarıyla İslâm Eğitim Tarihi, İstanbul: İFAV Yayınları, 1995. Ana Hatlarıyla İslâm Eğitim Tarihi (ed. Mustafa Köylü-Şakir Gözütok), İstanbul: Ensar Yayınları, 2017. Klasik İslâm Eğitimcileri (ed. Mustafa Köylü-Ahmet Koç), İstanbul: Rağbet Yayınları, 2016.

Notlar

George Makdisi, İslâm’ın Klasik Çağında Din Hukuk Eğitim (çev. Hasan Tuncay Başoğlu), İstanbul: Klasik Yayınları, 2007. George Makdisi, İslâm’ın Klasik Çağında ve Hıristiyan Batı’da Beşerî Bilimler (çev. Hasan Tuncay Başoğlu), İstanbul: Klasik Yayınları, 2009. George Makdisi, Ortaçağda Yüksek Öğretim İslâm Dünyası ve Hıristiyan Batı (trc. ve inceleme: Ali Hakan Çavuşoğlu-Tuncay Başoğlu), İstanbul: Klasik Yayınları, 2012.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 “İslâm eğitim kavramı”nın ne olduğunu kavrar.
ÖÇ02 İslâm dininin ilme ve eğitime verdiği önemi açıklar.
ÖÇ03 Hz. Peygamber ve dört halife dönemlerinde eğitim ve öğretimin şekli ve karakteri konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Emeviler ve Abbasiler döneminde eğitim kurumları ve ilmi seviye hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ05 Müslümanlaşma döneminde Türklerin bilgi ve eğitim seviyeleriyle önde gelen âlimlerin (Hoca Ahmet Yesevî, Yusuf Has Hacib vs.) düşünceleri hakkında yorum yapar.
ÖÇ06 Selçuklular döneminde eğitim öğretime verilen değeri, kurulan ilmî ve meslekî müesseseleri kavrar.
ÖÇ07 Eyyûbîler ve Memlükler gibi diğer Müslüman devletler döneminde eğitim öğretime verilen değeri ve müesseseleri kavrar.
ÖÇ08 İslâm eğitim tarihinde öne çıkan bazı âlimlerin (İbn Sahnûn, Fârâbî, Gazali, Zernûcî ve İbn Cemâa gibi) eğitimle ilgili görüş ve düşüncelerini analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslâm eğitim tarihiyle ilgili kaynakların tanıtımı İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Eğitim, din eğitimi ve İslâm eğitimi kavramları İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Hz. Peygamber ve dört halife dönemlerinde eğitim-öğretim İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 Emeviler döneminde eğitim-öğretim faaliyetleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
5 Abbasiler döneminde eğitim-öğretim faaliyetleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Müslümanlaşma döneminde Türk devletlerin Eğitim-Öğretim (Hoca Ahmet Yesevî, Yusuf Has Hacib, Kaşgarlı Mahmut) İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
7 Medrese öncesi eğitim kurumları İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medreselerin kuruluşu ve kuruluş gerekçeleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Selçuklular döneminde eğitim-öğretim faaliyetleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Nizâmiye ve Müstansıriyye Medreseleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
12 Eyyubiler döneminde eğitim-öğretim faaliyetleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Tartışma
13 Memlükler döneminde eğitim-öğretim faaliyetleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Klasik İslâm eğitimcileri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
15 Eğitimle ilgili klasik eserler ve içerikleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 10:37