Genel Bilgi
Kod | FDB1730 |
Ad | Zihin Felsefesinin Temel Problemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Merve KOYUNCU |
Dersin Amacı / Hedefi
Zihin felsefesinin klasik felsefenin de konusu olan tartışmalarının başlangıcını görerek modern düşüncede ve çağdaş felsefedeki yerini anlayıp sahası içerisine giren araştırma konuları hakkındaki temel görüşleri öğrenmek ve yorumlamaktır.
Dersin İçeriği
Zihin kavramı, bilinç problemi, zihin-beden problemi, öteki zihinler sorunu, yapay zekâ teorisi, zihin kuramları, öznellik.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Blackmore, S. (2017). Bilinç üzerine konuşmalar (S. Akbıyık, Çev.). İstanbul: Küre Yayıncılık. Chomsky, N. (2011). Dil ve zihin incelemelerinde yeni ufuklar (F. B. Aydar, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Churchland, P. S. (2019). Nörofelsefe (Ö. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları. Çitil, A. A. (2014). Çağdaş felsefeden kesitler. İstanbul: İstanbul Üniversitesi AUZEF Yayınları. Dennett, D. C. (2017). Bilinç açıklanıyor. (S. Kibar, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları Heil, J. (2020). Zihin felsefesi: Çağdaş bir giriş (S. Akbıyık ve M. Bilgili, Çev.). İstanbul: Küre Yayınları. Hofstadter, D. R., Dennett, D. C., & Doruker, F. (2008). Aklın gözü: benlik ve ruh üzerine hayaller ve düşünceler. Boğaziçi Üniversitesi. Jackendoff, R. (1987). Consciousness and the computational mind. Cambridge: The MIT Press. Libet, B. (1985). Unconscious cerebral initiative and the role of conscious will in voluntary action. Behavioral and brain sciences, 8(4), 529-539. https://doi.org/10.1017/S0140525X00044903 Nagel, T. (1974). What is it like to be a bat? The Philosophical Review, 83(4), 435–450. https://doi.org/10.2307/2183914 Papineau, D. (2021, Yaz). Naturalism, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, (Edward N. Zalta (ed.) Revonsuo, A. (2010). Consciousness: the science of subjectivity. East Sussex: Psychology Press, Taylor & Francis Group. Turing, A. M. (1950). Computing machinery and intelligence. Mind, 59, 433–460. https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433
Notlar
Searle, J. R. (1980). Minds, brains, and programs. Behavioral and Brain Sciences 3(3):417-57.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Zihin felsefesinin felsefi bir disiplin olarak hangi konularla ilgilendiğini açıklar. |
ÖÇ02 | Zihin felsefesinin tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Zihin-beden problemini kavrar. |
ÖÇ04 | Zihin felsefenin çağdaş felsefedeki yerini tayin eder ve önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Çağdaş felsefede zihin felsefesinin ilgili olduğu tartışmaları bilir ve söz konusu tartışmalarla fikirsel irtibatını kurar. |
ÖÇ06 | Zihin felsefesinin disiplinlerarasılık bakımından ilgili olduğu nörobilim, psikoloji, teknik bilimlerle irtibatını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zihin Felsefesi Nedir? | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Antikçağda Zihin Kavramı | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Aristoteles’te Zihin Kavramı | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Descartes’te Düalizm Problemi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Zihin-Beden Problemi ve Temel Yaklaşımlar | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Öteki Zihinler Problemi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Çağdaş Felsefede Temel Kuramlar | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Doğalcı Zihin Kuramı | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Doğalcılık ve İmaları | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Genetik ve Çevre İkileminde Zihin Kavramı | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Kişisel Özdeşlik Problemi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Makineler Düşünebilir Mi? | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Yapay Zekâ Fikrinin Tarihi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Qualia/ Nitelceler Sorunu | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 16 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |