Genel Bilgi
Kod | MDS433 |
Ad | Yer Altı Suları Hidrolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yer altı sularının oluşumu, hareketi ve hidrolojik döngü içerisindeki önemini kavramak; akifer tiplerini ve akiferlerin hidrojeolojik parametrelerini belirlemek, yer altı sularından sürdürülebilirlik ilkelerine göre yararlanma yollarını öğrenmek.
Dersin İçeriği
Hidrolojik Çevrim, Yer Altı Sularının Hidrolojik Çevrimdeki Önemi;Suyun Yer Yüzündeki Dağılışı, Suyun Zemindeki Hareketi ve Hareketi İdare Eden Denklemler; Su Bütçesi Ögeleri; Yeraltı Suyu Dinamikleri ve Seviye Değişimleri; Akiferler ve Tipleri; Kararlı ve Kararsız Akım Koşulları; Kuyu Hidroliği: Kararlı ve Kararsız Akım Koşullarında Hidrojeolojik parametrelerin Saptanması; Yer Altı Suyu İşletmesi; Yer Altı Suları Hukuku
Dersin Ön Koşulu
Dersin alınması için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
1. Yer Altı Suları Jeolojisi (Hidrojeoloji), Prof. Dr. Kemal Erguvanlı-Prof. Dr. Erdoğan Yüzer, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Yayınları, 1984. 2. Hydrogeology: Principles and Practice, 3rd Edition, November 2021, pp. 768. by Kevin M. Hiscock, Victor F. Bense, ISBN: 978-1-119-56953-4
Notlar
ÇÜBİS sayfasına yüklenen yardımcı materyaller.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yer altı suları hakkındaki terminolojiyi öğrenir. |
ÖÇ02 | Akiferleri tanımlar ve sızma problemlerini çözme yetisi kazanır. |
ÖÇ03 | Hidrojeolojik parametrelerin nasıl elde edileceğini öğrenir ve arazide belirlenmesi için gerekli deneyleri yapar. |
ÖÇ04 | Yer altı sularından yararlanma yöntemlerini öğrenir. Mühendislik alanında uygulama yetisi kazanır. |
ÖÇ05 | Jeolojik Formasyonlar ve Akifer Tiplerini öğrenir |
ÖÇ06 | Yer altı suları hidrolojisinde hidrojeolojik parametrelerini öğrenir. |
ÖÇ07 | Hidrolik İletkenliğin (Permeabilite Kaysayısının) Arazide ve Laboratuvarda Ölçülmesini öğrenir. |
ÖÇ08 | Yeraltı suyu yüzey suyu ilişkileri ve yer altı suyu haritalarının yorumlanmasını öğrenir. |
ÖÇ09 | Yer altı suyu derinliğinin ölçülmesi, derinlik-seviye ilişkileri ve haritalanmasını öğrenir. |
ÖÇ10 | Yer altı suyu ve kuyu hidroliğini öğrenir. |
ÖÇ11 | Dengeli (Durağan) koşullarda kuyu hidroliğini öğrenir. |
ÖÇ12 | Farklı akifer tiplerinda durağan olmayan koşulllarda hidrojeolojik parametrelerin arazide saptanmasını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yer altı suları hidrolojine giriş: Konunun önemi ve anlamı, bazı tanımlar | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay |
2 | Hidrolojik çevrim ve yer altı sularının hidrolojik çevrimdeki yeri | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Su bütçesi ögeleri ve hesaplanması | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Yer altı suyunun oluşumu: Havalanma zonu ve doygun bölge | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Jeolojik Formasyonlar ve Akifer Tipleri | Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Yer altı suları hidrolojisinde hidrojeolojik parametreler | Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hidrolik İletkenliğin (Permeabilite Kaysayısının) Arazide ve Laboratuvarda Ölçülmesi | Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan tüm konuların, farklı kaynaklardan çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yeraltı suyu yüzey suyu ilişkileri ve yer altı suyu haritalarının yorumlanması | Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yer altı suyu derinliğinin ölçülmesi, derinlik-seviye ilişkileri ve haritalanması | Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yer altı suyu ve kuyu hidroliği | Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
12 | Dengeli (Durağan) koşullarda kuyu hidroliği | Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dengesiz (Durağan olmayan) koşullarda kuyu hidroliği | Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Farklı akifer tiplerinda durağan olmayan koşulllarda hidrojeolojik parametrelerin arazide saptanması | Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kuyu hidroliği uygulamaları ve pratik çözümler | Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuların tamamı, verilen ders notu, yardımcı kaynaklar ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuların tamamı, verilen ders notu, yardımcı kaynaklar ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |