Genel Bilgi
Kod | İM011 |
Ad | Derin Kazılar ve İksa Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİ BAĞRIAÇIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİ BAĞRIAÇIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenci iksa sistemleri, şev yapıları ve derin kazılar ve temeller gibi çeşitli geoteknik sistemlerde analiz ve tasarım becerileri kazanır ve pratik uygulamalarla bu becerilerini destekler.
Dersin İçeriği
Geoteknik problemlerin tasarımı: Yüzeysel temeller, farklı oturmalar, delgi ve çakma kazıklı derin temeller, derin kazılarda yer altı su seviyesini düşürme, kev kaymalarının çeşitli yöntemlerle önlenmesi,derin kazı iksa sistemleri ve tasarımı, problemli zeminlerde temel tasarımı, aşırı oturma ve sıvılaşmaya karşı zemin iyileştirme yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Zemin Mekaniği Prof Dr Kutay Özaydın Birsen Yayınevi
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Pratik geoteknik problemlerin çözümünde temel zemin mekaniği bilgilerini kullanabilme, farklı geoteknik sistemlerin tasarımı ve analizinde gerekli bilgi ve deneyimi kazanır |
ÖÇ02 | Geoteknik tasarımlarda probleme uygun olarak gerçekleştirilen arazi ve laboratuvar deney sonuçlarını yorumlar |
ÖÇ03 | Derin kazılar ve yer altı yapıları için dayanma duvarları ve iksa sistemleri tasarlayabilme ve gerekli analizleri yapar |
ÖÇ04 | Yüzeysel ve derin temel tasarımını gerçekleştirebilme ve karşılaşılan sorunları çözer |
ÖÇ05 | Şev kaymalarına karşı alınabilecek önlemleri planlar |
ÖÇ06 | Oturma ve sıvılaşma sorunlarını çözebilecek zemin iyileştirme yöntemlerini planlayıp uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde İnşaat Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını İnşaat Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel geoteknik problemlerin tanımlanması ve gerekli olabilecek tasarım parametrelerinin belirlenmesi | Bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
2 | Karşılaşılabilecek probleme uygun arazi ve laboratuvar deneylerinin tasarlanması ve analizi için gerekli parametrelerin tespiti | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Derin kazılar duraylılığı için yerinde iksa seçimi, tasarımı ve analizlerinin gerçekleştirilmesi | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İksa sistemlerini destekleyen ankraj sistemleri ve zemin çivilerinin analiz ve tasarımı | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yer altı kazılarında yer altı su seviyesinin düşürülmesi ve yer altı suyunun uzaklaştırılmasına yönelik yöntemler | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yüzeysel temellerin tasarımı ve hesabı | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Derin temellerin tasarımı ve hesabı | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Önceki Derslerin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Problemli zeminlerde temel tasarımı | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | Aşırı oturabilen doğal ve dolgu zeminlerde oturma problemlerini önleme yöntemleri ve seçimi | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
11 | Önyükleme uygulaması ve tasarımı | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
12 | Derin sıkıştırma uygulaması | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Jet grout ve taş kolon uygulaması ve gerekli tasarım parametrelerinin belirlenmesi | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Sıvılaşma sorunu ve önlenmesi için uygun yöntemlerin belirlenmesi | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Rapor hazırlama ve sunum | Önceki Dersin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki Derslerin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki Derslerin Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |