Genel Bilgi
Kod | BPP255 |
Ad | Yapay Zeka |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Alişan AKTAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Cevher ÖZDEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yapay zeka kavram ve teknikleri konusunda genel kültür oluşturmak, yapay sinir ağları, derin ağlar ve diğer zeki tekniklerle temel seviyede program inceleme ve yazabilme bilgi ve becerisi kazandırmak. Python yapay zeka kütüphanelerine temel seviyede hakim olmak.
Dersin İçeriği
Temel yapay zeka, makine öğrenmesi, derin öğrenme algoritmaları ve sistemlerinin genel yapısı, uzman sistemler, yapay sinir ağları, derin öğrenme, optimizasyon algoritmaları, mantık ve bulanık mantık, yapay zeka için programlama dilleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ayaydın, E. Yapay Öğrenme: Yeni Yapay Zeka, 2020. Deep Learning with Applications Using Python, Apress, 2018 India Wirsansky E, Hands On Genetics Algorithms with Python, Packt, 2020, Birmingham Özgül. F, Her Yönüyle Python, Kodlab, 2020, Sevli, O.
Notlar
https://neuralnetworksanddeeplearning.com/index.html, KTU ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapay zekâ kavramını ve algoritmalarını açıklar. |
ÖÇ02 | Yapay sinir ağları ve derin öğrenme kavramlarını ifade eder |
ÖÇ03 | Bilgisayar görü ve evrişimli yapay sinir ağlarını ağlarını ifade eder. |
ÖÇ04 | Tekrarlayan yapay sinir ağlarının bilir ve ifade eder. |
ÖÇ05 | Yapay zekâ kullanan programlama dillerinde (Python, Matlab vs.) temel düzeyde program yazar. |
ÖÇ06 | Seçilen bir programlama dilinde yapay zekâ algoritmalarını uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar teknolojileri ile ilişkili temel, bilimsel kavramları açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Donanım yapılarını ve bu donanım yapılarını meydana getiren elektronik devre elemanlarının görev ve işlevlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar teknolojileri alanındaki temel kavramları ve Ofis programlarını ve çeşitli paket programları kullanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programcılığı alanındaki problemleri yazılım dillerini ve yardımcı programları ile algoritmalar geliştirerek uygulama ve çözme becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar donanımı yapılarıyla ilgili temel kavramları açıklar, basit yazılım kurulumları ve çeşitli donanım konfigürasyonları yapar, | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel düzeyde veri tabanı sistemlerini ve veri tabanı programlarını tasarlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | internet sayfalarında arayüz tasarlamada kullanılan basit grafik ve animasyon programlarını temel düzeyde kullanır | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağ sistemlerini, çeşitlerini açıklar, tasarlar ve basit kurulum örnekleri yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnternet teknolojilerini bilir kullanır ve sunucu taraflı çalışan internet uygulamaları geliştirir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli bilgisayar programlama dillerini (Delphi, Visual Basic, C++ vb.) bilir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bir çalışmayı bağımsız yada disiplinli takımlarda yürütüp sonuçlandırır | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ile alanındaki yeni teknolojileri algılar ve kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar teknolojileri ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşları ile paylaşır, bu bilgileri diğer kişilere açıkça anlatır | 1 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ve toplumsal değerler çerçevesinde, iş sağlığı ve güvenliği, çevre ve etik değerlerin bilincindedir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yapay öğrenmeye giriş. Tarihi gelişimi ve uygulama alanları | Kaynak kitapların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Denetimli, denetimsiz öğrenme | Yapay öğrenme hakkında temel bilgi edinme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yapay sinir ağları ve temel kavramlar | Yapay sinir ağlarının temel kavramlarını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yapay Sinir Ağlarının Yapıları | Yapay sinir ağı katmanlarını ve işlevlerini araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Yapay sinir ağlarında en sık kullanılan Hiper-parametreler | Hiper-parametreler türlerinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Derin öğrenme | Derin öğrenme hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Derin öğrenme uygulaması | Derin öğrenme araç ya da programlama dillerinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Bilgisayarlı Görü | Bilgisayarlı görü kavramlarının araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Evrişimli yapay sinir ağları | Evrişimli yapay sinir ağlarını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Temel Evrişimli yapay sinir ağları uygulaması | Evrişimli yapay sinir ağları uygulamalarında kullanılacak görüntü araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Evrişimli yapay sinir ağları, kısıtları geleceği ve uygulamaları | Uygulama araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Tekrarlayan yapay sinir ağları | Tekrarlayan yapay sinir ağları araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Tekrarlayan yapay sinir ağları türleri, kullanım alanları | Tekrarlayan yapay sinir ağları araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Tekrarlayan yapay sinir ağları uygulaması | Araç ve programlama dillerini araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,24 | ||
AKTS | 3 AKTS |