Genel Bilgi
Kod | ÇM525 |
Ad | Çevresel Risk Değerlendirmesi ve Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FUAT BUDAK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, problem formülasyonu, tehlike analizi, maruz kalma değerlendirmesi, doz-tepkisi değerlendirmesi, risk karakterizasyonu ve risk yönetimi dahil, çevresel risk değerlendirmesinin temel bileşenlerini ve uygulamalarını ele alacaktır.
Dersin İçeriği
Çeversel risk değerlendirmesi çerçevesi, problem formülasyonu, uç nakta analizi, maruz kalma değerlendirmesi, doz-tepkisi değerlendirmesi, risk karakterizasyonu ve risk yönetimi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ekolojik Risk Değerlendirmesi, 2007, Glenn W. Suter. Ekolojik Risk Değerlendirmesi Rehberi, EPA.
Notlar
Çevresel Risk Değerlendirmesi: Yaklaşımlar, Deneyimler ve Bilgi Kaynakları, EEA.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksik riskler ve doğal afetler için risk değerlendirme metodolojisinin anlaşılması |
ÖÇ02 | Risk değerlendirme metodolojilerinin potansiyeli, sınırlamaları ve belirsizliklerinin anlaşılması |
ÖÇ03 | Yaygın olarak kullanılan risk değerlendirme metodolojilerini uygulayabilme |
ÖÇ04 | Risk yönetimi ve iletişiminde beceri kazanma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevresel Risk Değerlendirme Prosesi | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Risk Değerlendirmenin Çevresel Karar Vermeye Katkısı | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Risk Değerlendirme Planlaması | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Problem Formülasyon safhası | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Değerlendirme Uç Noktalarının Seçimi | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kavramsal Modelleme | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Analiz Safhası | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Maruz Kalma Karakerizasyonu | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Ekolojik Etkilerin Karakterizasyonu | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Riskin Tahmin Edilmesi | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Riskin Tanımlanması | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Risk Yönetimi | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Risk Yönetimi-devam | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Risk İletişimi | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Ders değerlendirmesi | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Konunun verilen kaynaklardan okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |