ÇM521 Anaerobik Arıtma

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ÇM521
Ad Anaerobik Arıtma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere anaerobik arıtma süreçlerinin temel prensiplerini, mikrobiyal mekanizmalarını, biyokimyasal reaksiyonlarını ve proses tasarım esaslarını öğretmek. Ayrıca, anaerobik arıtma sistemlerinin verimliliğini değerlendirme ve farklı atıksu türlerine uygun sistem seçimi yapma yetkinliği kazandırmak.

Dersin İçeriği

Anaerobik arıtımın temel ilkeleri, anaerobik mikrobiyal metabolizma ve biyokimyasal reaksiyonlar, metan oluşumu ve mikrobiyal topluluk dinamikleri, anaerobik çürütme ve hidroliz süreçleri, anaerobik reaktör tipleri (UASB, EGSB, anaerobik filtre vb.), anaerobik arıtım sistemlerinin tasarım kriterleri, işletme parametreleri ve verimlilik değerlendirmesi, biyogaz üretimi ve enerji geri kazanımı, anaerobik arıtma süreçlerinde karşılaşılan problemler ve çözüm yöntemleri.

Dersin Ön Koşulu

Öğrencilerin temel biyolojik arıtma süreçleri ve mikrobiyoloji konularında bilgi sahibi olması beklenmektedir.

Kaynaklar

Anaerobic Biotechnology for Industrial Wastewaters. R.E. Speece

Notlar

Anaerobi Sewage Treatment, A practical Guide for Regions with Hot Climate. Handel and Lettinga, Wilep Press 1994


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anaerobik arıtım süreçlerinin temel prensiplerini ve biyokimyasal mekanizmalarını açıklar.
ÖÇ02 Metan oluşum sürecini ve anaerobik mikroorganizmaların rolünü analiz eder.
ÖÇ03 Farklı anaerobik reaktör tiplerini karşılaştırır ve uygun sistem seçimleri yapar.
ÖÇ04 Anaerobik arıtım sistemlerinin tasarım ve işletme parametrelerini değerlendirir.
ÖÇ05 Biyogaz üretimi ve enerji geri kazanımı süreçlerini yorumlar ve optimizasyon önerileri sunar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Anaerobik arıtmanın temel prensipleri İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Anaerobik arıtmanınj avantajları/ dezavantajları; genel kıyaslama İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Anaerobik arıtmanın biyokimyası İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Anaerobik arıtmanın mikrobiyolojisi İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Anaerobik arıtmanın işletilmesine yönelik değerlendirmeler İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Uçucu yağ asitleri ve metabolitleri Hidrojen gazı İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Arıtılabilirlik protokolü İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Biyokütle immobilizasyonu İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Reaktör konfigürasyonlarının kıyaslanması İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Alkalinite, İz elementler İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Toksisite İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Refrakter organik maddelerin anaerobik parçalanması İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Anaerobik biyoteknolojinin endüstriyel uygulamasına örnek İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Reaktör tasarımı İlgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 11:28