Genel Bilgi
Kod | ÇM518 |
Ad | İleri Çevre Kimyası II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere kolloidal sistemler, asit-baz dengeleri, hidroliz reaksiyonları, kimyasal denge prensipleri ve ileri arıtma süreçleri hakkında ileri düzey bilgi kazandırmak ve bu süreçleri çevre mühendisliği uygulamalarında kullanma yetkinliği sağlamak.
Dersin İçeriği
Kolloidal sistemlerin temel özellikleri ve çevre mühendisliğindeki önemi, asit-baz dengeleri ve tampon çözeltiler, hidroliz mekanizmaları ve su kimyasında rolü, kimyasal denge ve termodinamik ilişkileri, ileri oksidasyon prosesleri, membran teknolojileri ve ileri arıtma yöntemleri, kompleks oluşumu ve çökelme mekanizmaları
Dersin Ön Koşulu
Öğrencilerin temel çevre kimyası, kimyasal denge ve su kimyası konularında bilgi sahibi olması beklenmektedir.
Kaynaklar
ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ ve BİLİMİ için KİMYA / Chemistry for Environmental Engineering and Science. Editör İsmail Toröz Nobel Akademik Yayıncılık
Notlar
Environmental Chemistry Stanley E Manahan 2022 by CRC Press
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kolloidal sistemlerin çevresel süreçlerdeki rolünü ve davranışlarını analiz eder. |
ÖÇ02 | Asit-baz dengelerini ve tampon çözeltileri kimyasal reaksiyonlar bağlamında değerlendirir. |
ÖÇ03 | Hidroliz mekanizmalarını açıklar ve su kimyası üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Kimyasal denge prensiplerini ileri düzeyde yorumlar ve çevresel problemlere uygular. |
ÖÇ05 | İleri arıtma proseslerini ve membran teknolojilerini değerlendirerek uygun arıtma yöntemlerini belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Analitik kimyadan bazı hatırlatmalar | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Su ve suyun önemi, fiziksel ve kimyasal özellikleri | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | çözeltiler ve çözücüler | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çözelti konsantrasyonları | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Asitler bazlar. Hidroliz ve tuzlar | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tampon çözeltiler ve çevre mühendsiliği uygulamaları | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Karmaşık asit baz ve denge hesaplamalarına örnekler | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kolloid kimyası, Kolloidal sistemler | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kolloidal parçaçıkların özellikleri, bunların içme sularında ve atıksulardaki davranışları, zeta potansiyeli kavramı. | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bazı önemli biyokimyasal prensiplerin çevre mühendisliği uygulamaları | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Biyolojik arıtma sistemlerinde söz konusu olan biyokimyasal mekanizmalar | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kantitatif kimyanın temelleri | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Kantitatif kimya çevresel uygulamarına örnekler | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çevre mühendsiliğinde kullanılan çeşitli hesaplama yöntemleri | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |