Genel Bilgi
Kod | ÇM016 |
Ad | İklim Değişikliği ve Karbon Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FUAT BUDAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FUAT BUDAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere iklim değişikliğinin temel mekanizmalarını, sera gazı emisyonlarının kaynaklarını ve etkilerini, iklim değişikliği tahmin modellerini ve ekosistemler üzerindeki etkilerini öğretmek. Ayrıca, karbon yönetimi stratejileri, sera gazı envanteri hesaplama ve karbon ayak izi analizleri yapma yetkinliği kazandırmak.
Dersin İçeriği
İklim ve iklimi oluşturan faktörler, sera gazları ve sera etkisi, küresel ısınma mekanizmaları, iklim değişikliği tahmin modelleri ve senaryoları, iklim değişikliğinin ekosistemler üzerindeki etkileri, Türkiye’de sera gazı emisyonları ve kaynakları, karbon yönetimi stratejileri, sera gazı envanteri hesaplama yöntemleri, karbon ayak izi hesaplama ve azaltma teknikleri, ulusal ve uluslararası karbon yönetimi politikaları.
Dersin Ön Koşulu
Öğrencilerin temel çevre bilimi ve iklim değişikliği süreçleri hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir.
Kaynaklar
İklim Değişikliği 2021: Fizik Bilimi Temeli, IPCC. Karbondioksit Yakalama ve Depolama, IPCC.
Notlar
İklim Değişikliği 2022: Etkiler, Uyum ve Hassasiyet, IPCC.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İklimi oluşturan faktörleri ve sera gazlarının iklim değişikliği üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ02 | İklim değişikliği tahmin modellerini analiz eder ve senaryolar oluşturur. |
ÖÇ03 | Türkiye’deki sera gazı emisyon kaynaklarını ve eğilimlerini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Karbon yönetimi stratejilerini analiz eder ve sürdürülebilir uygulamalar geliştirir. |
ÖÇ05 | Sera gazı envanteri ve karbon ayak izi hesaplamalarını yaparak azaltım politikalarını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İklim ve iklimi oluşturan faktörler | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sera gazları ve sera etkisi | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | İklim değişikliği tahmin modelleri | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İklim değişikliğinin ekosistemlere etkileri | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İklim değişikliğinin sektörel etkileri | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Türkiye de sera gazı emisyonları salınımı ve kaynakları | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | İklim değişikliği ile ilgili Uluslararası çevre politikaları | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların kaynaklardan gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | İklim değişikliği ile ilgili Uluslararası çevre politikaları - devam | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Türkiye iklim değişikliği stratejisi | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Karbon yönetimi | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Karbon yönetimi-devam | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Sera Gazı Envanteri hesaplama | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Karbon Ayak İzi hesaplama | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Karbon Piyasaları | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Karbon piyasaları-devam | İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |