ÇM016 İklim Değişikliği ve Karbon Yönetimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ÇM016
Ad İklim Değişikliği ve Karbon Yönetimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FUAT BUDAK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FUAT BUDAK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere iklim değişikliğinin temel mekanizmalarını, sera gazı emisyonlarının kaynaklarını ve etkilerini, iklim değişikliği tahmin modellerini ve ekosistemler üzerindeki etkilerini öğretmek. Ayrıca, karbon yönetimi stratejileri, sera gazı envanteri hesaplama ve karbon ayak izi analizleri yapma yetkinliği kazandırmak.

Dersin İçeriği

İklim ve iklimi oluşturan faktörler, sera gazları ve sera etkisi, küresel ısınma mekanizmaları, iklim değişikliği tahmin modelleri ve senaryoları, iklim değişikliğinin ekosistemler üzerindeki etkileri, Türkiye’de sera gazı emisyonları ve kaynakları, karbon yönetimi stratejileri, sera gazı envanteri hesaplama yöntemleri, karbon ayak izi hesaplama ve azaltma teknikleri, ulusal ve uluslararası karbon yönetimi politikaları.

Dersin Ön Koşulu

Öğrencilerin temel çevre bilimi ve iklim değişikliği süreçleri hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir.

Kaynaklar

İklim Değişikliği 2021: Fizik Bilimi Temeli, IPCC. Karbondioksit Yakalama ve Depolama, IPCC.

Notlar

İklim Değişikliği 2022: Etkiler, Uyum ve Hassasiyet, IPCC.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İklimi oluşturan faktörleri ve sera gazlarının iklim değişikliği üzerindeki etkilerini açıklar.
ÖÇ02 İklim değişikliği tahmin modellerini analiz eder ve senaryolar oluşturur.
ÖÇ03 Türkiye’deki sera gazı emisyon kaynaklarını ve eğilimlerini değerlendirir.
ÖÇ04 Karbon yönetimi stratejilerini analiz eder ve sürdürülebilir uygulamalar geliştirir.
ÖÇ05 Sera gazı envanteri ve karbon ayak izi hesaplamalarını yaparak azaltım politikalarını değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İklim ve iklimi oluşturan faktörler İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Sera gazları ve sera etkisi İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 İklim değişikliği tahmin modelleri İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 İklim değişikliğinin ekosistemlere etkileri İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 İklim değişikliğinin sektörel etkileri İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Türkiye de sera gazı emisyonları salınımı ve kaynakları İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 İklim değişikliği ile ilgili Uluslararası çevre politikaları İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların kaynaklardan gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 İklim değişikliği ile ilgili Uluslararası çevre politikaları - devam İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Türkiye iklim değişikliği stratejisi İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Karbon yönetimi İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Karbon yönetimi-devam İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Sera Gazı Envanteri hesaplama İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Karbon Ayak İzi hesaplama İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Karbon Piyasaları İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Karbon piyasaları-devam İlgili Konunun Kaynaklardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların kaynaklardan gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 12:26