Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
SAÇ BAKIMI VE GÜZELLİK HİZMETLERİ PR. | |
Kod | SBG246 |
Ad | Gönüllülük Çalışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ZÜLEYHA ORAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ZÜLEYHA ORAK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin eğitim yaşamları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; insani, sosyal, ekonomik vb. Problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başta olmak üzere çeşitli sorun ve durumlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamak; katılacakları yada gerçekleştirecekleri bazı gönüllülük faaliyetleriyle insani, sosyal, kültürel, ahlaki değerlerin ve becerilerin geliştirilmesini sağlamak olup bu amaç doğrultusunda toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda görünürlüğü ve farkındalığı arttırmak; böylece öğrencilerin seçecekleri bir gönüllülük alanında, önceden hazırlanacak bir plan dahilinde bir dönem boyunca gönüllü çalışmalarda görev almalarını ve sonuçlarını paylaşmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda görünürlüğü ve farkındalığı arttırmak; böylece öğrencilerin seçecekleri bir gönüllülük alanında, önceden hazırlanacak bir plan dahilinde bir dönem boyunca gönüllü çalışmalarda görev almalarını ve sonuçlarını paylaşmalarını sağlamaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1)Barkan, E. (2013). Gönüllü Çalışmalar ve Sosyal Hizmet. İstanbul, Alfa Yayıncılık. 2)Wilson, J. (2012). The Nature of Volunteer Work. New York, Routledge. 3)Cnaan, R. A., & Cascio, T. A. (1998). The Deserving Poor and the World of Volunteers. Social Service Review, 72(1), 34-56. 4)Nightingale, F. (2015). Gönüllü Çalışmalara Yönelik Temel Bilgiler ve Etik. İstanbul, Yedinci Koğuştaki Mucize Yayınları.
Notlar
1)“Impact of Volunteering on Community Health” – Journal of Community Health. 2) Gönüllü çalışmalar ve sosyal hizmetler üzerine yazılmış yüksek lisans ve doktora tezleri. 3)Uluslararası Gönüllü Çalışmalar Kongresi'ne ait sunumlar ve raporlar. 4)Gönüllü çalışmalar ve sosyal hizmet uygulamaları üzerine öğretici videolar (YouTube, Vimeo).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gönüllülük kavramının anlamını ve önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Gönüllülük projelerinin nasıl planlanması ve uygulanması gerektiğini açıklar. |
ÖÇ03 | Gönüllülük faaliyetlerinde iş birliğinin ve ekip çalışmasının önemini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Gönüllülük çalışmaları ile sürekli ve yaşam boyu eğitimin ilişkisini analiz eder. |
ÖÇ05 | Gönüllülük çalışmalarında profesyonel ve etik davranış ilkelerini uygular. |
ÖÇ06 | Toplumsal sorunlara duyarlılık göstererek sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. |
ÖÇ07 | Gönüllülük faaliyetlerinde etkin liderlik ve problem çözme becerileri sergiler. |
ÖÇ08 | Gönüllülük projelerinde kaynak yönetimi ve sürdürülebilirlik kavramlarını uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki temel olgu ve kavramları açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamaları açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik ve çalışanların yükümlülüklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç-gereç, teçhizat ve teknolojileri tanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili düzenli olarak sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki işleri yürürlükteki yasalar ve meslek standartlar çerçevesinde yerine getirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerin bilincinde davranır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki işlemleri, uygulamaları ve mesleğini yerine getirirken bağımsız çalışır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hizmet veren işletmelerde ekip üyesi olarak çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hizmet veren işletmelerde yöneticilik yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki yenilikleri ve uygulamaları takip eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki bilgi, beceri ve yetkinlikleri sürekli olarak güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanında hazırladığı rapor/proje/etkinlikleri çeşitli şekillerde sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili etik değerleri uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanındaki işlemleri gerçekleştirirken insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kişisel bakım, temizlik, giyim ve dış görünüşe özen gösterir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yönetim ve Organizasyon Kavramları | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gönüllülük Kavramı ve Gönüllü Yönetimi | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Basic Volunteering Fields (Disaster and Emergency, Environment, Education and Culture, Sports, Temel Gönüllülük Alanları | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık, Sosyal Hizmetler) | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İletişim, İletişim Süreçleri ve Empati | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Etkili İletişim Yöntemleri | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toplumlarda Risk Grupları | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınavlar | İşlenen tüm konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Toplumlarda Risk Grupları ve Gönüllülük | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Liderlik Kavramı | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Proje Nedir? Proje Döngüsü Nasıldır? Projelerin Başarısızlık Nedenleri Nelerdir? | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Projelere Katılım | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Gönüllü Çalışmalarla Etik İlkeler | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Kamu kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım | Konuyla hakkında ilgili değişik kaynaklardan bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütün dönemin bilgilerinin tekrar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütün dönemin bilgilerinin tekrar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 8 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |