Genel Bilgi
Kod | TBB579 |
Ad | Bitki Gelişim Modelleri ve Üretim İçin Öneriler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. ALKHAN SARIYEV |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. ALKHAN SARIYEV
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, öğrencilere temel toprak, bitki ve meteoroloji verilerin elde edilmesi ve simulasyon modellerine giriş yapılmasını ve üretim için öneriler elde etmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bitki gelişim modellerinin sınıflandırılması. Model için gereken parametrelerin ayarlanması. İklim koşulları farklı olan bölgeler için modelin adapte olması. Bitkinin fazlar arası gelişiminin modellenmesi. Efektif sıcaklık miktarı anlayışı. Bitkide biyomas, yaprak alan indeksi ve bitki boyunun matematiksel modellenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Matematiksel Modelleme: Model Çözümü Yaklaşımları
Notlar
ilgili diğer yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak-Bitki- Atmosfer sisteminde etkili ve limitleyici parametreleri belirler |
ÖÇ02 | Toprakların Fiziksel verimlilik parametrelerini saptar |
ÖÇ03 | Toprak su içeriğinin verimlilik üzerine etkilerini araştırır |
ÖÇ04 | Çeşitli bitkilerin aynı ortamda verimlilik analizini yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Modellerin strüktürüne göre sınıflandırılması | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Modellerin parametreler arası etki durumlarını blok-şemalrla anlatımı | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Model için temel toprak fiziksel, kimyasal ve biyolojik toprak parametrelerinin belirlenmesi | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Modele veri girişinin yapılması için program üzerinde dilag sisteminin anlatılması ve örnek verilerin girilmesi | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Meteoroloji verilerin hazırlanması ve modelin yapısına göre verilerin girişlerinin yapılması | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Toprak verilerini hazırlanması ve modelin yapısına göre verilerin girişlerinin yapılması | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Bitki morfolojik ve fiziolojik verilerinin ve uygulanan amenajman verilerinin modele girilmesi | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Vize sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Modelin veri girişleri, adaptasyon ve verifikasyon çalışmlaraı ve blok blok ön simulasyonlar | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Modellin parametrelerine göre hassasiyetlerinin belirlenmesi | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yıllara, amenajmanlara ve bitki çeşitlerine göre simülasyon tekniklerinin uygulanması | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Toprak dinamik süreçlerinin (toprak neminin ve sıcaklığının) izlenilmesi ve deneysel verilerle karşılaştırılması | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Bitkilerin vejetasyon süreçlerinin simulasyonu ve deneysel verileri ile karşıştırılması | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Dinamik toprak ve bitki verileri ile simulasyon sonuçlarının karşılaştırılması | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Verimlilik için simulasyonların yapılması ve önerilerde bulunulması | Genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |