ARK0019 Neolitik'ten Demir Çağına Önasya Seramik Kültürleri

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARK0019
Ad Neolitik'ten Demir Çağına Önasya Seramik Kültürleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Anadolu, Mezopotamya, İran ve Doğu Akdeniz’de Neolitik Dönem’den Demir Çağı’na gelişen kültürlerin seramik geleneklerinin öğrenilmesidir.

Dersin İçeriği

Önasya Dünyası’nda çanak çömleğin ilk ortaya çıkışından ve gelişiminden bahsedildikten sonra en erken dönemlerden başlayarak gelişen kültürler ve çevre kültürlerle ilişkileri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

A.T.Ökse, 1999, Önasya Arkeolojisi Seramik Terimleri, Arkeoloji ve Sanat Yayınları A.T.Ökse, 2012, Önasya Arkeolojisinde Çanak Çömlek, Arkeoloji ve Sanat Yayınları. Öktü, A. 1973. Die Intermediate Keramik in Kleinasien. Berlin. Abay, E. 1997. Die Keramik der Frühbronzezeit in Anatolien. Münster.

Notlar

Furumark, A. 1972. Mycenaean Pottery I: Analysis and Classification, Stockholm. Müller-Karpe, A. 1988. Hethitische Töpferei Der Oberstadt von Hattuşa: Ein Beitrag zur Kenntnis spӓt-groβreichszeitlicher Keramik und Töpferbetriebe. Marburger Studien Zur Vor Und Frühgeschichte Band 10. Marburg/Lhan. Orthmann, W. 1963. Die Keramik der Frühen Bronzezeit aus Inneranatolien. Berlin.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anadolu, Mezopotamya, Kıbrıs, İran kronolojisini tanımlar.
ÖÇ02 Anadolu’da Neolitik ve Kalkolitik dönem seramiğini açıklar.
ÖÇ03 Mezopotamya’nın en erken seramik kültürlerini değerlendirir.
ÖÇ04 Anadolu’da çarkın görülmesiyle gelişen Erken Tunç Çağı seramik geleneklerini tartışır.
ÖÇ05 Anadolu ve Suriye’de gelişen Orta Tunç Çağı seramik geleneklerini tanır.
ÖÇ06 MÖ II. Binde Doğu Akdeniz ve Anadolu’da gelişen kültürleri açıklar.
ÖÇ07 Erken, Orta ve İmparatorluk Dönemi Hitit Seramiklerini değerlendirir.
ÖÇ08 Anadolu’da ve Doğu Akdeniz’de görülen Miken ve Kıbrıs seramiklerini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik yöntemleri uygulayabilmek 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mikroskopik çalışmaları yapabilmek
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Teorik olarak çanak çömlek yapım tekniklerine giriş ve seramiğin ilk ortaya çıkışı kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Anadolu Neolitik dönem çanak çömlek gelenekleri kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
3 Anadolu’da Kalkolitik dönem çanak çömlekleri kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
4 Mezopotamya erken çanak çömlek kültürleri (Hassuna-Samarra) kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Mezopotamya’da Halaf ve Ubeyd kültürleri kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Erken Tunç Çağı’nda Batı Anadolu seramik kültürleri kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Orta Anadolu’da Erken Tunç Çağı seramik gelenekleri kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara Sınavlar sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Orta Tunç Çağı’nda Anadolu seramik gelenekleri (Asur Ticaret Kolonileri Çağı seramiği) kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Suriye-Kilikya seramik geleneği ve yayılımı kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
11 Hitit Seramiğinin gelişim süreci kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Hitit İmparatorluk Dönemi Seramiği ve Yayılımı kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 MÖ II.Binde Kıbrıs seramik kültürleri kitap ve malae okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Kırmızı Perdahlı Çark yapımı mallar ve köken sorunu kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma
15 Miken Seramiği kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 4 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.05.2024 12:20