Genel Bilgi
Kod | ARK0019 |
Ad | Neolitik'ten Demir Çağına Önasya Seramik Kültürleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Anadolu, Mezopotamya, İran ve Doğu Akdeniz’de Neolitik Dönem’den Demir Çağı’na gelişen kültürlerin seramik geleneklerinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği
Önasya Dünyası’nda çanak çömleğin ilk ortaya çıkışından ve gelişiminden bahsedildikten sonra en erken dönemlerden başlayarak gelişen kültürler ve çevre kültürlerle ilişkileri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
A.T.Ökse, 1999, Önasya Arkeolojisi Seramik Terimleri, Arkeoloji ve Sanat Yayınları A.T.Ökse, 2012, Önasya Arkeolojisinde Çanak Çömlek, Arkeoloji ve Sanat Yayınları. Öktü, A. 1973. Die Intermediate Keramik in Kleinasien. Berlin. Abay, E. 1997. Die Keramik der Frühbronzezeit in Anatolien. Münster.
Notlar
Furumark, A. 1972. Mycenaean Pottery I: Analysis and Classification, Stockholm. Müller-Karpe, A. 1988. Hethitische Töpferei Der Oberstadt von Hattuşa: Ein Beitrag zur Kenntnis spӓt-groβreichszeitlicher Keramik und Töpferbetriebe. Marburger Studien Zur Vor Und Frühgeschichte Band 10. Marburg/Lhan. Orthmann, W. 1963. Die Keramik der Frühen Bronzezeit aus Inneranatolien. Berlin.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anadolu, Mezopotamya, Kıbrıs, İran kronolojisini tanımlar. |
ÖÇ02 | Anadolu’da Neolitik ve Kalkolitik dönem seramiğini açıklar. |
ÖÇ03 | Mezopotamya’nın en erken seramik kültürlerini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Anadolu’da çarkın görülmesiyle gelişen Erken Tunç Çağı seramik geleneklerini tartışır. |
ÖÇ05 | Anadolu ve Suriye’de gelişen Orta Tunç Çağı seramik geleneklerini tanır. |
ÖÇ06 | MÖ II. Binde Doğu Akdeniz ve Anadolu’da gelişen kültürleri açıklar. |
ÖÇ07 | Erken, Orta ve İmparatorluk Dönemi Hitit Seramiklerini değerlendirir. |
ÖÇ08 | Anadolu’da ve Doğu Akdeniz’de görülen Miken ve Kıbrıs seramiklerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Teorik olarak çanak çömlek yapım tekniklerine giriş ve seramiğin ilk ortaya çıkışı | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Anadolu Neolitik dönem çanak çömlek gelenekleri | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
3 | Anadolu’da Kalkolitik dönem çanak çömlekleri | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
4 | Mezopotamya erken çanak çömlek kültürleri (Hassuna-Samarra) | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Mezopotamya’da Halaf ve Ubeyd kültürleri | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Erken Tunç Çağı’nda Batı Anadolu seramik kültürleri | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Orta Anadolu’da Erken Tunç Çağı seramik gelenekleri | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Orta Tunç Çağı’nda Anadolu seramik gelenekleri (Asur Ticaret Kolonileri Çağı seramiği) | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Suriye-Kilikya seramik geleneği ve yayılımı | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
11 | Hitit Seramiğinin gelişim süreci | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hitit İmparatorluk Dönemi Seramiği ve Yayılımı | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | MÖ II.Binde Kıbrıs seramik kültürleri | kitap ve malae okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Kırmızı Perdahlı Çark yapımı mallar ve köken sorunu | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
15 | Miken Seramiği | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |