Genel Bilgi
Kod | VFT506 |
Ad | İlaç Şekilleri ve İlaç Hazırlama Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PETEK PİNER BENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. PETEK PİNER BENLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı farmasötik formalar, ilaçların hazırlanması, ilaçların hayvanlara uygulanabilir bir formda hazırlanmasını öğretmek, ilaçların fiziksel ve kimyasal özelliklerinin ve hazırlanmış ilaç şekilleri konusunda bilgi sahibi olunmasını sağlamakdır.
Dersin İçeriği
Galaneik farmasi, Farmasötik işlemler, İlaç şekilleri İlaç hazırlama teknikleri, Katı İlaç Şekilleri, Yarı Katı İlaç Şekilleri, Sıvı İlaç Şekilleri.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Gürsoy, A.Z. (2004), Farmasötik Teknoloji: Temel Konular ve Dozaj Şekilleri, Elma Bilgisayar Basım ve Ambalaj San. Tic. Ltd. Şti., İstanbul, Türkiye. Gürsoy, A.Z. (2002), Kontrollü Salım Sistemleri, Elma Bilgisayar Basım ve Ambalaj San. Tic. Ltd. Şti., İstanbul, Türkiye. https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Veteriner-Hizmetleri/Veteriner-Saglik-Urunleri
Notlar
Gürsoy, A.Z. (2004), Farmasötik Teknoloji: Temel Konular ve Dozaj Şekilleri, Elma Bilgisayar Basım ve Ambalaj San. Tic. Ltd. Şti., İstanbul, Türkiye. Gürsoy, A.Z. (2002), Kontrollü Salım Sistemleri, Elma Bilgisayar Basım ve Ambalaj San. Tic. Ltd. Şti., İstanbul, Türkiye. https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Veteriner-Hizmetleri/Veteriner-Saglik-Urunleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Galenik farmasi, farmasötik işlem ve galenik preparat tanımlarını bilir. |
ÖÇ02 | Farmasötik işlemleri tanımlayarak, ölçme ve tartma yapar. |
ÖÇ03 | İlaç şekillerini sınıflandırır. |
ÖÇ04 | Katı ilaç şekillerini sınıflandırır ve bunlara örnekler verir. |
ÖÇ05 | Yarı katı ilaç şekillerini sınıflandırır ve bunlara örnekler verir. |
ÖÇ06 | Sıvı ilaç şekillerini sınıflandırır ve bunlara örnekler verir. |
ÖÇ07 | Kontrollü salıveren dozaj şekillerini açıklar |
ÖÇ08 | Katı, yarı katı ve sıvı farmasötik şekilleri laboratuvarda hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, özelliklerini, etkilerini, kullanıldığı ve kullanılmadığı durumları, vücuttaki hareketlerini, diğer ilaçlarla etkileşimlerini, besin değeri olan hayvanlarda kullanılma koşullarını açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zehirli maddelerin özelliklerini, kaynaklarını, zehirliliklerini, vücuttaki hareketlerini, etki şekillerini, etkilerini, tanı, sağaltım ve korunma yollarını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların sağaltımda kullanılan miktarlarını ve şekillerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuda giriş ve çıkış yolları ile vücutta uğradıkları değişiklikleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuttaki etki mekanizmalarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvarda temel ilaç şekillerini hazırlar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri ve cihazları açıklar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakolojik ve toksikolojik analizlerden elde edilen sonuçları raporlayabilir ve yorumlayabilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırmalarda kullanılan deney hayvanları ve alternatif yöntemler ile uyulması gereken etik kuralları bilir ve uygular. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kimyasal, biyolojik, radyolojik, nükleer savaş ajanlarını; bu ajanların insan, hayvan, çevre sağlığına zararlı etkilerini ve korunma yöntemlerini bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanı ile ilgili güncel bilgileri, metot ve uygulamaları takip eder, değerlendirir ve çalışma alanında kullanabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında yapmış olduğu bilimsel çalışma sonuçlarını kullanarak makale hazırlar, yayımlar ve sunar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında bilimsel araştırma projelerinde görev alabilir ve proje yürütebilir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında edindiği bilgileri kullanarak insan, hayvan ve çevre sağlığı ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonlarda görev alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji ve toksikoloji ile ilişkili bilim dalları ile ortak çalışmalar yürütebilir. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | YÖK ve üniversitenin öncelikli alanları ile sürdürülebilir kalkınma amaçlarını esas alarak bilimsel çalışmalar planlar ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Önemi, İşleyişi ve Değerlendirme Yönteminin Öğrenciye Açıklanması | Kaynak Kitapların İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İlaç Şekilleri ve İlaç Hazırlama Teknikleri Hakkında Genel Bilgi | Kaynak Kitapların İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Galenik Farmasi, Farmasötik İşlem, Galenik Preparat | Kaynak Kitapların İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Farmasötik İşlem Çeşitleri | Kaynak Kitapların Ders Notlarının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlaç Hazırlamada Kullanılan Ağırlık, Hacim ve Uzunluk Ölçüleri, Ağırlık ve Hacim Terimleri | Kaynak Kitapların ve Ders Notlarının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Çözeltilerin Seyreltilmesi | Kaynak Kitapların ve Ders Notlarının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
7 | Depolama ve Saklama | Kaynak Kitapların ve ders Notlarının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Katı İlaç Şekilleri Genel Bilgi | Kaynak Kitapların ve Ders Notlarının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Katı İlaç Şekillerine Örnekler | Kaynak Kitapların ve Drs Notlarının İncelenemsi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yarı Katı İlaç Şekilleri ve Örnekler | Kaynak Kitapların ve Ders Notlarının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | Sıvı İlaç Şekilleri | Kaynak Kitapların ve Ders Notlarının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sıvı İlaç Şekilleri Hazırlanması | Kaynak Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Sıvı İlaç Şekillerine Örnekler | Kaynak Kitapların ve Ders Notlarının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Kontrollü Salıveren Dozaj Şekilleri | Kaynak Kitapların ve Drs Notlarının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 2 | 34 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |