Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
Makine | |
Kod | MKN215 |
Ad | CNC Torna Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Ali İhsan YOĞURT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ali İhsan YOĞURT
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile CNC torna tezgâhını işe hazırlama, program yazma ve üretim yapma yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
CNC torna tezgahını işe hazırlama program yazma ve üretim yapma
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1) Arslan, H. (2007). CAD/CAM: Bilgisayar Destekli Tasarım, Bilgisayar Destekli İmalat. 2) Can, A. (2014). CNC Programlama ve Endüstriyel Uygulamalar. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
Notlar
Hamit Arslan tarafından hazırlanmış ders notları (https://www.hamitarslan.com/cnc-torna-fanuc)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | CNC torna tezgâhlarının temel bileşenlerini ve çalışma prensiplerini açıklar. |
ÖÇ02 | Kesici takım türlerini ve kullanım alanlarını sınıflandırır |
ÖÇ03 | CNC torna programlama komutlarını analiz eder ve uygun kodları yazar. |
ÖÇ04 | ISO G ve M kodlarını kullanarak CNC torna programları oluşturur. |
ÖÇ05 | CNC torna tezgâhlarında takım yollarını simüle eder ve hata kontrolü yapar. |
ÖÇ06 | Farklı malzemeler için uygun kesme parametrelerini seçer ve uygular. |
ÖÇ07 | CNC torna tezgâhlarında iş güvenliği kurallarına uygun çalışır. |
ÖÇ08 | CNC torna işlemlerini üretim verimliliği açısından değerlendirir ve optimize eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, matematik, fen bilimleri ve makine alanındaki temel kuramsal bilgileri anlayarak açıklar. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenci, paket programlar kullanarak makine parçası tasarımı yapar ve tasarım sürecini teknik çizim standartlarına uygun şekilde tamamlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Paket programlar kullanarak makine parçası tasarımlarını gerçekleştirebilir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, bilgisayar destekli tezgâhlar (CNC) için gerekli programları yazar, simülasyon yapar ve işleme sürecine uygunluğunu değerlendirir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, CAD-CAM-CNC teknolojilerindeki güncel gelişmeleri takip eder ve edindiği bilgileri mesleki uygulamalarda kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, talaşlı ve talaşsız üretim yöntemlerini tanımlar, farklı üretim süreçlerinde uygun yöntemleri seçer ve uygular. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, üretim sürecine uygun malzeme seçimi yapar ve seçim kriterlerini teknik gerekçelerle açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, iş parçaları için uygun kesici takım ve kesme parametrelerini belirleyerek imalat sürecini optimize eder. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, makine alanındaki temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak uygular ve ölçüm sonuçlarını değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenci, makine alanında bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip eder, edindiği bilgileri öğrenmiş olduğu yabancı dil aracılığıyla mesleki gelişimine entegre eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci, makine teknolojileri alanında edindiği bilgi ve becerileri meslek etiği kurallarına uygun şekilde uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, sektördeki beklentilere uygun olarak alanıyla ilgili süreçleri analiz eder, planlar ve uygulama adımlarını belirleyerek etkin bir şekilde yönetir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | CNC torna tezgâhlarında programlama esasları | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
2 | CNC torna tezgâhının özellikleri, kısımları ve çalışma prensipleri | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
3 | Referans noktası belirleme, katı model parça üzerinde unsur tanımlama. | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
4 | Parçalar üzerindeki sıfır noktaları ve sıfırlama işlemi | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
5 | Kesme derinliği ve işleme açısı | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
6 | Aın tornalama işlemi, kaba tornalama işlemi. | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
7 | Hassas (finiş) tornalama işlemi, delik delme işlemi. | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Kaynak kitaplardan çalışıp,uygulama yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | CNC tornada çevrimleri kullanılarak yarıçap pah çevrimi, Kanal açma çevrimi | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
10 | CNC tornada çevrimleri kullanılarak programlama, Profil kaba çevrimi, Boşluk kanal çevrimi, Derin delik delme çevrimi, Diş açma çevrimi | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | Takım yollarının simülasyonu yapma. | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
12 | Takım yollarının simülasyonu yapma, üç boyutlu işlenecek parçayı işleme kısmına aktarma | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Takım Ucu telafisi | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
14 | CNC torna tezgahına veri aktarma yöntemleri, CNC torna tezgahından veri aktarma yöntemleri. | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
15 | CNC torna tezgahı parça işlemek için hazırlama, oluşturulan takım yolu ile CNC tornada parça işleme. | ilgili konuların önceden okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitaplardan çalışıp,uygulama yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitaplardan çalışıp,uygulama yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |