Genel Bilgi
Kod | FK0071 |
Ad | Radyoloji Fiziği ve Radyasyondan Korunma I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ZİYAFER GİZEM PORTAKAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ZİYAFER GİZEM PORTAKAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, tanısal radyoloji fiziği tanımını yaparak gerekli kavramları öğretmek ve tanısal radyolojide radyasyondan korunma üzerine bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Radyolojinin Tanımı ve Kapsamı, Radyasyon Nicelik ve Birimleri, Radyasyonun Biyolojik Etkileri, Radyasyondan Korunmanın Temelleri, Tanısal Amaçlı Radyolojik Cihazlar, Tanısal Radyolojide Radyasyon Doz Ölçümleri, Tanısal Radyolojide Kalite Kontrol Yöntemleri, X-ışınları ile Görüntüleme, Manyetik Rezonans Görüntüleme, Ultrason Görüntüleme, Radyonüklid Görüntüleme, Tanısal Radyolojide Hasta ve Çalışan Radyasyon Dozları, Tanısal Radyolojide Radyasyon Güvenliği.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok.
Kaynaklar
Ders notları ve ilgili makaleler.
Notlar
Prof. Dr. Doğan Bor, Nükleer Tıp, Sayısal Görüntüleme Yöntemleri. Bilim Yayınevi, 2009. Prof. Dr. Doğan Bor, Radyasyon, Sağlık Riskleri ve Tanısal İncelemelerde Korunma. Dünya Tıp Kitabevi, 2016. Dr. H. İbrahim Özdemir, Temel Tıbbi (Radyolojik) Görüntüleme Tekniği. Hiper Tıp, 2015. Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları. Palme Yayıncılık, 2009. IAEA, Training Course Series No. 42. Radiation Biology: A Handbook for Teachers and Students. Vienna, 2010. Yves Lemoigne, Alessandra Caner, Radiation Protection in Medical Physics. NATO Science for Peace and Security Series B: Physics and Biophysics. Springer Science, 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Radyolojinin Tanımı ve Kapsamını tanımlar. |
ÖÇ02 | Radyasyon Nicelik ve Birimlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Radyasyonun Biyolojik Etkilerini sunar. |
ÖÇ04 | Radyasyondan Korunmanın Temellerini açıklar. |
ÖÇ05 | Tanısal Amaçlı Radyolojik Cihazları tanımlar. |
ÖÇ06 | Tanısal Radyolojide Radyasyon Doz Ölçümlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Tanısal Radyolojide Kalite Kontrol Yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Tanısal Radyolojide Hasta ve Çalışan Radyasyon Dozlarını tanımlar. |
ÖÇ09 | Tanısal Radyolojide Radyasyon Güvenliğini tanımlar. |
ÖÇ10 | Tanısal Radyolojide kullanılan farklı metotların hangi amaçlarla kullanıldığını belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 4 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Radyolojinin Tanımı ve Kapsamı | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Radyasyon Nicelik ve Birimleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Radyasyonun Biyolojik Etkileri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Radyasyondan Korunmanın Temelleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tanısal Amaçlı Radyolojik Cihazlar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tanısal Radyolojide Radyasyon Doz Ölçümleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tanısal Radyolojide Kalite Kontrol Yöntemleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | X-ışınları ile Görüntülemede Konvansiyonel ve Dijital Röntgen | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | X-ışınları ile Görüntülemede Bilgisayarlı Tomografi | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Manyetik Rezonans Görüntüleme | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ultrason Görüntüleme | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Radyonüklid Görüntüleme | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tanısal Radyolojide Hasta ve Çalışan Radyasyon Dozları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tanısal Radyolojide Radyasyon Güvenliği | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |