Genel Bilgi
Kod | FK0066 |
Ad | Radyasyon Fiziği ve Uygulamaları-ll |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SİBEL AKÇA ÖZALP |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, radyasyon fiziğinin tanımını yaparak gerekli kavramları öğretmek ve radyasyonun uygulama alanları konusunda bilgi sahibi olunmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Radyasyon ve Nükleer Etkileşimler, Nükleer Reaksiyonlarda Tesir Kesiti Hesabı, Radyasyonun Enerji Uygulamaları, Fisyon Enerjisi ve Nükleer Güç Santralleri, Füzyon Enerjisi, Radyasyonun Endüstriyel Uygulamaları, Radyasyonun Akademik ve Bilimsel Uygulamaları, Radyasyon Ölçümü ve Dozimetreler, Radyasyon Güvenliği ve ALARA Prensibi, Radyasyon Zırhlaması.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok.
Kaynaklar
Kenneth S. Krane, Introductory Nuclear Physics, 3rd Edition, Wiley, 1987. James E. Turner, Atoms, Radiation, and Radiation Protection,, 2007, Wiley-VCH GmbH. James E. MARTIN, Physics for Radiation Protection, Third Completely Updated Edition, Wiley, 2006. IAEA (International Atomic Energy Agency), Radiation Protection and Safety of Radiation Sources: International Basic Safety Standards, IAEA Safety Standards Series No. GSR Part 3, IAEA, Vienna (2011). Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, Radyasyon, İnsan ve Çevre, 2009, ISBN: 978-975-8898-28-2.
Notlar
Ders notları, Ders sunumları, İlgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Radyasyon Çeşitlerini ve Nükleer Etkileşimleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Nükleer Etkileşimlerde Tesir Kesitini açıklar. |
ÖÇ03 | Radyasyonun Enerji Uygulamalarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Fisyon Enerjisinin kullanımı açıklar ve Nükleer Güç Santrallerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Füzyon Enerjisini tanımlar. |
ÖÇ06 | Radyasyonun Endüstriyel Uygulamalarını tanımlar. |
ÖÇ07 | Radyasyonun Akademik ve Bilimsel Uygulamalarını tanımlar. |
ÖÇ08 | Radyasyon Ölçümünü ve Radyasyon Dozimetrelerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Radyasyon ve Nükleer Etkileşimler | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Nükleer Reaksiyonlarda Tesir Kesiti Hesabı | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Radyasyonun Enerji Uygulamaları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Fisyon Enerjisi ve Nükleer Güç Santralleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Füzyon Enerjisi | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Radyasyonun Endüstriyel Uygulamaları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Radyasyonun Akademik ve Bilimsel Uygulamaları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Radyasyon Ölçümü ve Dozimetreler-1 | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Radyasyon Ölçümü ve Dozimetreler- 2 | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Radyasyon Güvenliği ve ALARA Prensibi-1 | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Radyasyon Güvenliği ve ALARA Prensibi-2 | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Radyasyon Zırhlaması-1 | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Radyasyon Zırhlaması-2 | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Genel Tekrar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |