Genel Bilgi
Kod | BYEBT4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin bilim tarihi ve felsefesi, bilimsel araştırmalarda, problemi tanıma, hipotez oluşturma, planlanma, yöntem belirleme ve verilerin değerlendirilmesibilimin temel ilkelerine uygun olarak araştırmanın kurgulanması ve gerçekleştirmesinin kazanılması. Araştırma bulguların bilimsel metodolojiye uygun olarak analiz edilmesi, bilimsel etik ilkelerinin kazandırmasıhedeflenmektedir.Ayrıca bilim ve yayın etiği ve bu konudaki evrensel ilkelerin işlenmesi ve öğrencilere zorunlu etik ilkelerin benimsetilmesi
Dersin İçeriği
Temel bilim araştırmalarında konu seçimi; araştırmanın amacın belirlenmesi, literatür taranması (web of Science ve diğer ağlar üzerinden literatür tarama), araştırmanın organizasyonu, gözlem ve veri toplama-düzenleme, araştırmanın gerçekleştirilmesinde karşılaşılan olası sorunların ve istatistiksel işlemler ve analizler, bulguların sunulması, tartışma, yorum ve raporlama veya tezin yazılması teknikleri (EndNote kullanımı ile kişisel kütüphane oluşturma ve literatürü organize etme) konuları işlenecektir. Etik, deontoloji ilkelerinin bilim için önemi ve bilimin yanıltılmaması için bilim insanı sorumluluğu ve etik davranış konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Atasoy, N. 2011. Bilim Ettiği. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 5048. Turabian, Kate L. 1996. A Manual for Writers of Term Pepers, Theses, and Dissertations. The Universitey of Chicago press. Chicago, USA. Day, R. A. 1996. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? Çeviri, Altay, G. A. TÜBİTAK Yayınları. Ankara. Şen, Z. 2011. Bilim ve Bilimsel Araştırma İlkeleri. Su Vakfı Yayınları. İstanbul Gökçe, B. 1992. Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Savaş yayınlar. Ankara. Gündüz, M. 2010.Ahlak Sosyolojisi. Anı yayınları. Ankara. Türkdoğan, O. 2000. Bilimsel Araştırma Metodolojisi. Timaş yayınları. İstanbul. Ortaş, I. 2013. Bilim, Bilim Tarihi ve Felsefesi. Yayınlanmamış ders notlar Ortaş, I. 2011. Tarımsal Deontoloji. Yayınlanmamış ders notu. Ortaş, I. 2005. Bilim Tarihi içinde Tarım Tarihinin Yeri ve Önemi. http://www.universite-toplum.org/content.php3?id=17
Notlar
Yıldırım, C. 1989. Bilim Tarihi, Remzi kitapevi, İstanbul. Yıldırım, C. 1983. Bilim Felsefesi, Remzi kitapevi, İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel bir araştırma mantığının kazadırılması |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırmalarda problemi tanıma, tanımlama |
ÖÇ03 | hipotez oluşturma, planlama, yöntem belirleme ve verilerin değerlendirilmesini |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırma nasıl dizayn edilir. |
ÖÇ05 | Araştırmanın metodunun belirlenmesi, |
ÖÇ06 | Literatür taraması ve elektronik kütüphane kurmak (EndNote) |
ÖÇ07 | Veri analizi yöntemleri |
ÖÇ08 | Bilimsel araştırmayı yazmanın üstesinden gelir |
ÖÇ09 | Bilim etiğini kavrar. |
ÖÇ10 | Bilim etiğine aykırı eylemlerin farkında olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimin tanımı, bilim felsefesi, bilimsel araştırmalara tarihsel yaklaşım, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Problem tanımlama, bilimsel bir araştırma konusu nasıl belirlenir, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hipotez kurma ve amaç oluşturma, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Literatür tarama, (Web of Science üzerinden veri konu tarama), | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kişisel kütüphane oluşturma (EndNote referans manger programı kullanımı), | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Araştırma planı hazırlama, araştırma şemasının oluşturulması, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ara Sınav ve 1. Dönem ödevi (çalışılan konunun genel bir tarihsel işleyişi), | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Materyal ve metot belirleme, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Bilimsel araştırma modelleri (tüme varım ve tümden gelim), | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Veri analiz ve yazma tekniği geliştirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | SAS ( istatistiksel analiz yöntemi) paket programı kullanımı, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bilimsel rapor, tez ve makale yazma teknikleri geliştirmek, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Etik ve Deontoloji kavramlarının tanımlanması, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bilim etiğinin temel ilkelerinin tanımlanması, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Bilimsel makale ve rapor yazılımında yaşanan intihaller, bilim etiği konusundaki örnek çalışmalar (Ithenticate programı yarımı ile intihallerin belirlenmesi), | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Final sınavı | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |