Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | BT556 |
| Ad | Sağlık Endüstrisinde Mikrobiyal Biyoteknoloji |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HATİCE GÜVENMEZ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HATİCE GÜVENMEZ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık özelinde mikrobiyal biyoteknolojiyi anlatmak
Dersin İçeriği
Mikrobiyal biyoteknoloji-sağlık endüstrisi ilişkisi, mikroorganizma metabolitlerinin sağlık alanlarında kullanılması, üretilmesi
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Biyoteknolojiye Giriş, Middleton's Allergy-Principles and Practice
Notlar
Current literatures
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Mikroorganizmaların sağlık alanında kullanımını açıklar |
| ÖÇ02 | Antimikrobiyal ajanların üretimini tartışır |
| ÖÇ03 | Biyoteknolojik aşıların üretimi ve önemini tarif eder |
| ÖÇ04 | Farmakogenetiğin sağlık endüstrisindeki önemini açıklar |
| ÖÇ05 | Rekombinant DNA teknolojisi ile bakterilere gen aktarımı ve çeşitli metabolitlerin üretimini açıklar |
| ÖÇ06 | Rekombinant bakteriler aracılığı ile allerjen üretimini açıklar |
| ÖÇ07 | Antibiyotik üreticilerinin doğal ortamlardan izolasyonu ve tanılanmasını anlatır |
| ÖÇ08 | Biyolojik silahları kategorize eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık endüstrisinde mikroorganizmaların rolü nedir | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Mikroorganizmaları, endüstriyel sağlık ürünlerinin eldesinde kullanmanın avantaj ve dezavantajları | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 3 | Farklı organizmalardan (fungus, bakteri, omurgasız hayvanlar, böcekler v.s) total allerjen eldesi, tanılanması, klinikte kullanıma sunulacak tanı kitlerininhazırlanması ve standardize edilmesi | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Rekombinant bakteriler aracılığı ile allerjen üretimi | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Antibiyotik üretici mikroorganizmalar, habitatları ve özellikleri nelerdir | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Antibiyotik üreticilerinin doğal ortamlardan izolasyonu ve tanılanması | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Yeni antimikrobiyal ajanların araştırılması | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
| 9 | Biyoteknoloji antibiyotik direncini çözebilir mi | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Günümüzde rekombinant bakterilerden elde edilen ve tedavi amaçlı kullanılan proteinler | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Bazı mikrobiyal genlerin (reporter genler) patojen mikroorganizmaların tanısında kullanılması | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Biyoteknolojik aşıların üretimi ve önemi | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Patojen mikroorganizmaların çeşitli muayene maddelerinden moleküler tekniklerle saptanması | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Biyolojik terör, biyolojik silahlar olarak mikroorganizmalar ve biyolojik silahlara karşı biyoteknolojinin kullanımı | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 15 | Farmakogenetiğin sağlık endüstrisindeki önemi | güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 5 | 5 | 25 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||