Genel Bilgi
Kod | BT525 |
Ad | Algal Biyoteknoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OYA IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OYA IŞIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Deniz ve içsularda yaşayan mikroalgler içerisinde değerli metabolitler üreten mikroalglerin belirlenmesi, hücresel metabolitlerin artırılması , ekonomik değeri olan alg türlerinin dışarı ortamda büyük hacimlerde kültüre alınması, açık sistem havuzlar ve kapalı sistem fotobiyoreaktörlerde alg kültürleri ve üretim planlaması, mikroalg hasatı, kurutma ve saklama .
Dersin İçeriği
Biyoteknoloji alanında canlı grubu olarak alglerin yeri ve önemi, Mühendislik ve teknoloji ile alglerden yararlanmayı, yeni ürünler üretmeyi ve ürün miktarını artırmayı açıklar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
E.W.BECKER (1994) Microalgae:Biotechnology ve Microbiology,Cambridge University Press, 293 sayfa. A. Richmond (2004), Handbook of Microalgal Culture, Biotechnology and Applied Phycology, Blackwell Science Ltd,sf:545. Zvi Cohen (1999) Chemicals from Microalgae, Taylor & Francis, 419 sayfa. Ders notları
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoteknoloji tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Algal Biyoteknoloji tanımını yapar, Algal Biyoteknolojinin tarihçesini kavrar. |
ÖÇ03 | Alglerin kullanım alanlarını sıralar. |
ÖÇ04 | Ticari önemi olan ve yaygın olarak kültüre alınan alg türlerini sayar. |
ÖÇ05 | Fototrofik mikroalglerin kütle üretiminin fizyolojik prensiplerini tanımlar ve açıklar. |
ÖÇ06 | Açık sistem havuzlarda ve kapalı sistem fotobiyoreaktörlerde alg üretim koşullarını kavrar. |
ÖÇ07 | Mikroalg kültür havuzları şekil ve yapım materyallerini açıklar. |
ÖÇ08 | Havuzlarda bulaşma nedenlerini sıralar ve önlemlerini sayar. |
ÖÇ09 | Mikroalglere uygulanan stres koşullarını sayar, uygulama sonrası hücre içindeki değişiklikleri açıklar. |
ÖÇ10 | Dunaliella salina kültürü ve beta karoten üretimi, Haematococcus pluvialis kültürü ve astaksantin üretimini kavrar. |
ÖÇ11 | Mikroalgal yağ üretiminde yaygin olarak kültüre alınan türleri sayar, yağ uretimi için stres koşullarını açıklar. |
ÖÇ12 | Mikroalg hasat yöntemlerini kavrar ve yöntemlerin avantaj ve dezavantajlarini açıklar. |
ÖÇ13 | Mikroalg kurutma ve paketleme koşullarını ve prensiplerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoteknoloji tanımı, Alg Biyoteknolojisi tanımı, Biyoteknoloji ve Algal Biyoteknolojinin tarihçesi | Dersin tanıtımı Ders notu temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Alglerin kullanım alanları Alglerin gıda olarak kullanımı, Hayvan yemi olarak kullanımı, Gübre (toprak yapısı iyileştirmede) kullanımı, | Ders notunu okuyup gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
3 | Ticari önemi olan alg türleri. Mikroskobik inceleme, Türlerin tanınması. | Ders notunu okuyup gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
4 | Fototrofik mikroalglerin kütle üretiminin fizyolojik prensipleri. | Ders notunu okuyup gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
5 | Alg üretim sistemleri, Laboratuar kültürleri, Havuz üretimi, Fotobiyoreaktör üretimi. | Ders notu ve laboratuar çalışması için föyü okuyarak gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
6 | Dışarı alg Üretim sistemleri Havuzlar Havuz tipleri Havuz yapımında malzeme çeşitleri Karıştırma-Havalandırma (Pedal sistemler, kompresör vb) | Ders notu ve Dışarı alg kültürü pilot tesisin tanıtımı, havuzların tanıtımı notlarını okuyarak gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
7 | Fotobiyoreaktör sistemler,Reaktör tasarımları (Tubular reaktörler, Panel reaktörler),Fotobiyoreaktörlerde kültür parametrelerinin optimizasyonu | Ders notunu okuyarak ve fotobiyoreaktörler hakkında araştırma yaparak gelirler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Havuzlarda bulaşma nedenleri, bulaşanlar ve önlemleri. | Ders notunu okuyup gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
10 | Mikroalg hasat yöntemleri. Filtrasyon, Santrifüj, flokülasyon, sedimantasyon yöntemleri),Hasat etkinliği | Ders notunu okuyup gelirler. Verilen ödevi yaparlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
11 | Mikroalglere uygulanan stres faktörleri, strese bağlı hücre içindeki fizyolojik değişiklikler. | Ders notunu okuyup gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
12 | Dunaliella salina kültürü ve beta karoten üretimi, Chlorella vulgaris dışarı kültürü.Haematococcus pluvialis kültürü ve astaksantin üretimi. | Ders notunu okuyup gelirler.Verilen ödevi yaparlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
13 | Spirulina platensis dışarı kültürü. | Ders notunu okuyup gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
14 | Lipid üretiminde yaygin olarak kültüre alınan mikroalg türleri, mikroalgal yağ uretimi için uygulanan stres faktörleri. | Ders notunu okuyup gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
15 | Endüstriyel ölçekli alg üretimi ekonomik analizi. | Ders notunu okuyup gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |