Genel Bilgi
Kod | BT0094 |
Ad | Biyoteknolojide kullanılan hayvan modelleri ve fizyolojileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyoteknolojik teknikler kullanarak model oluşturma ve deney tasarımı hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak, hayvan kullanımı etiği, 3R prensibi ve hayvan refahı kavramlarını araştırmacılara aktarmak, araştırmalarında kullanacakları hayvan türlerine ait fizyolojik bilgileri öğretmek amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Hayvan deneylerine biyoteknolojik teknikler kullanarak model oluşturma, deney tasarımı stretejileri, model organizmaya ait fizyolojik bilgiler, fizyolojik parametreleri ölçme ve değerlendirme, hayvan davranışları, refahı, 3R prensibi ve etik kurallar.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
-Animal Biotechnology Models in Discovery and Translation, Ed. Verma A.S, Singh A., 2nd ed., Academic Press, 2020. -Fundamentals of Laboratory Animal Science, Ed. Liu E., Fan J., 1st ed., CRC Press, 2018. -Transgenic Animal Technology, Ed. Pinkert, 3rd ed., Elsevier, 2014. -İlgili literatürler.
Notlar
-Animal Biotechnology Models in Discovery and Translation, Ed. Verma A.S, Singh A., 2nd ed., Academic Press, 2020. -Fundamentals of Laboratory Animal Science, Ed. Liu E., Fan J., 1st ed., CRC Press, 2018. -Transgenic Animal Technology, Ed. Pinkert, 3rd ed., Elsevier, 2014. -İlgili literatürler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayvan modeli kavramını öğrenir. |
ÖÇ02 | Biyoteknolojik araştırmalarda kullanılan hayvan modellerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Araştırmasında kullanmayı planladığı hayvan modelinin fizyolojisini öğrenir. |
ÖÇ04 | Biyoteknolojik metodların hayvan modeli üretiminde uygulanmasını öğrenir. |
ÖÇ05 | Hayvan çalışmalarındaki etik kavram ve kuralları öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hayvan modeli kavramı | İlgili kaynak, ders notu ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hayvan deneylerindeki evreler | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hayvan deneylerinin planlanması, organizasyonu ve idaresi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Hayvan deneylerinde standardizasyon | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay |
5 | Biyoteknolojik tekniklerin hayvanlardaki uygulama alanları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Çeşitli hayvanların gen kaynakları ve hat oluşturma, saflaştırma | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Genetik modifiye hayvan hatları oluşturma yaklaşımları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Genetik modifiye hayvan hatları oluşturma yaklaşımları 2 | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
9 | Laboratuvar hayvanlarına ait fizyolojik bilgiler | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Model organizmaya ait fizyolojik bilgiler (laboratuvar hayvanları) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | Su hayvanlarına ait fizyolojik bilgiler | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Çiftlik hayvanlarına ait fizyolojik bilgiler | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
13 | Model organizmaya ait davranış ve refah | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Benzetim, Örnek Olay |
14 | Hayvan deneylerinde etik kavram ve kurallar | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | 3R Prensibi ve alternatif modeller | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Alternatif modeller (in silico, in vitro, 3D-4D organoid teknolojileri) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |