Genel Bilgi
Kod | BT077 |
Ad | Hayvansal Dokularda İmmunohistokimyasal ve İmmunositokimyasal Tekniklerin Uygulanması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, temel olarak hayvansal dokulardaki hücrelerde bulunan protein, antijen ve antikorların immunohistokimyasal veya immunositokimyasal yöntemle belirlenmesi ve bu reaksiyonların tespit edilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste hayvansal dokulardaki antijen-antikor kompleksleri, enfeksiyöz etkenler ve tümör belirteçlerinin immunohistokimyasal veya immunositokimyasal olarak belirlenmesi, immunohistokimya ve immunositokimya yöntemlerinin uygulanması ve bu yöntemlerden elde edilen sonuçların değerilendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Öğretim üyesi ders materyali, Lin F, Prichard J. 2015. Handbook of Practical Immunohistochemistry, Springer; Dabbs D. 2021. Diagnostic Immunohistochemistry, 6th Edition, Elsevier. Renshaw S. 2017. Immunohistochemistry and Immunocytochemistry: Essential Methods, 2nd Edition, Wiley-Blackwell Del Walle L. 2022. Immunohistochemistry and Immunofluorescence: Methods and Protocols, springer
Notlar
Ders notları ve güncel literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayvansal dokularda protein, antikor ve antijeni belirlemek için immunohistokimya ve immunositokimyasal yöntemi uygular. |
ÖÇ02 | İmmunohistokimyasal ve immunositokimyasal yöntemin uygulama aşamalarını listeler. |
ÖÇ03 | Hayvansal dokularda enfeksiyöz hastalıklar ile neoplastik hücrelerin tespitinde hangi yöntemi kullanacağını ayırt eder. |
ÖÇ04 | İmmunohistokimyasal veya immunositokimyasal yöntemle dokularda bulunan hücrelerdeki reseptörleri tespit eder. |
ÖÇ05 | Antikor ve antijenin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ06 | İmmunohistokimyasal ve immunositokimyasal yöntemin türlerini tanımlar. |
ÖÇ07 | İmmunohistokimyasal ve immunositokimyasal yöntemin sonuçlarını analiz eder. |
ÖÇ08 | İmmunohistokimyasal ve immunositokimyasal yönteminde kullanılmak üzere numuneleri hazırlar |
ÖÇ09 | Hastalık etkenlerinin dokularda ve hücrelerde meydana getirdiği moleküler değişikliklerin ana hatlarını çıkarır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İmmunohistokimya ve immunositokimyanın tanımıni kullanım amacı ve kullanım amaçları | Ders notu, kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Antijen ve antikorun tanımı ve özellikleri | Ders notu, kitap, görsel | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Enfeksiyöz etkenlerin sınıflaması ve genel özellikleri | Ders notu, kitap görsel | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | İmmunohistokimya ve immunositokimyasal yöntemin uygulanması için numune işleme yöntemleri | Laboratuvar uygulaması, kitap | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
5 | İmmunohistokimya ve immunositokimyanın çeşitleri, PAP ve APPAP metodları nedir, nasıl uygulanır | Ders notu, kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Enfeksiyöz etkenlerin immunohistokimyasal olarak belirlenmesi ve kullanılacak yöntemler | Ders notu, kitap, Görsel materyal | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hücrelerde bulunan reseptörlerin belirlenmesinde tercih edilecek (immunohistokimyasal veya immunositokimyasal yöntemler) yöntemin belirlenmesinde dikkat edilecek husususlar. | Ders notu, kitap, Güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Tümörlerin genel özellikleri ve metastaz çeşitleri | Ders notu, Kitap, Görsel materyal | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İmmunositokimyasal ve immunositokimyasal yöntemde, tümörler için kullanılan genel biyobelirteçler; PCNA, Ki-67, CD'ler ve diğerleri. | Ders notu, book, güncel literatür, görsel data | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | İmmunositokimyasal ve immunositokimyasal yöntemde, Epiteliyal kökenli tumörler için genel biyobelirteçler; Pan-Ssitokeratin, PCNA, Ki-67, S100, CD'ler ve diğerleri. | Ders notu, book, görsel materyal | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İmmunositokimyasal ve immunositokimyasal yöntemde, Mezenkimal kökenli tumörler için kullanılan genel biyobelirteçler; Vimentin, Desmin, SMA, CD'ler ve diğerleri. | Ders notu, görsel data | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | İmmunositokimyasal yöntemin laboratuvar ortamında doku ve smearlere uygulanması. | Laboratuvarda ISC yönteminin uygulanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Deney / Laboratuvar, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Dokulara immunohistokimyasal yöntemin laboratuvar ortamında uygulanması. | IHC yönteminin laboratuvar uygulaması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
15 | Laboratuvar ortamında hazırlanan İmmunohistokimya ve İmmunositokimya preparatlarının mikroskopta incelenmesi, değerlendirilmesi ve raporlanması | Mikroskopta sonuçların değerlendirilmesi ve raporlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |