Genel Bilgi
Kod | BT069 |
Ad | HAYVAN VİROLOJİSİ |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere, virusların yapıları, sınıflandırılmaları, çoğalmaları, üretilmesi ve identifikasyonun öğretilmesi. Viral enfeksiyonlar (etiyolojisi, epidemiyolojisi, patogenezi, kliniği, patolojisi, teşhis yöntemleri) hakkında bilgi verilmesi. Viral hastalıklarla mücadele konusunda bilgi verilmesi, bu bilgileri pratiğe uygulayabilme becerisi kazandırılması. Öğrencilere zoonotik hastalıklar hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Bu ders Genel Viroloji ve Veteriner Hekimliği içi önemli olan virusların ve zoonotik virusların genel ozllikleri üzerine odaklanmıştır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1-Kadir Yeşilbağ (Editör). Veteriner Viroloji - Hayvanların Viral Hastalıkları- Medipres, Malatya, Türkiye, 2021. ISBN: 978605972053-3 2- Frederick Murphy, E. Gibbs, Marian Horzinek, Michael Studdert. Veterinary Virology, 3rd Edition - October 15, 1999 eBook ISBN: 9780080552033 3- Veteriner İlaç ve Aşı A’dan Z’ye El Kitabı 2018-2019Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevi 4- Küçük Hayvan Veteriner Hekimleri Derneği (KHVHD) AŞI REHBERİ, 2018. 5- Ayşin Şen, Veteriner İmmunoloji, Dora Yayınları, 2021, ISBN; 9786052472712 6- P. J. Quinn, B. K. Markey, F. C. Leonard, P. Hartigan, S. Fanning, E. S. Fitzpatrick. Veterinary Microbiology and Microbial Disease, 2nd Edition ISBN: 978-1-405-15823-7 October 2011, Wiley-Blackwell. 7- Bilge Kaan Tekelioğlu. (2020). At Viral Hastalıkları. Akademisyen Yayınları, Ankara, Türkiye. ISBN: 9786257679329
Notlar
B.K. Tekelioğlu, Ç. Avci. Viroloji Uygulama Ders Notları. 2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci Viruslar ve viroloji bilimi hakkında genel bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Türkiye de sık karşılaşılan viral hastalıkları bilir ve bunların teşhisi, mücadelesi hakkında bilgi sahibi olur ve pratiğe uygulayabilme yeteneği kazanır. |
ÖÇ03 | Öğrenciler Viroloji teşhis laboratuarı hakkında genel bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Viral hastalıklarda uyulması gereken temel prensipleri bilir; viral teşhis amacıyla örneklerin alınmasını, nakledilmesini ve laboratuvar muayeneleri için hazır hale getirilmesini öğrenir. |
ÖÇ05 | Virusların üretilmesi, tespiti, quantifikasyonu, identifikasyonu ve viral hastalıkların tespitinde kullanılan metotları bilir ve viroloji laboratuarında kullanılan temel prosedür ve teknikleri uygulama pratiğini kazanır. |
ÖÇ06 | Kendisini ve halk sağlığını ilgilendiren zoonoz karakterli viral hastalıkları ve bunlardan korunma yollarını bilir. |
ÖÇ07 | Almış olduğu bilgileri sahada kullanabilecek ve hayvan sahiplerine faydalı olacak alt yapıya sahip olur. |
ÖÇ08 | Sürülerde viral enfeksiyonların yönetim ve kontrolünü öğrenir |
ÖÇ09 | Karantina ve eradikasyon usüllerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin işleyişi hakkında bilgi verme, ders kaynaklarının tanıtımı. Virolojinin ve virusların hayvan ve insan sağlığı açısından önemi, virolojinin tarihçesi. Virusun tanımı; virusların genel özellikleri ve diğer mikroorganizmalardan ayıran farklılıklar bilgi sahibi olur. | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Viruslar ve virolojiye giriş | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Virusların yapısı, yapı komponentlerinin görevleri | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Viroloji laboratuarının tanıtımı. Laboratuvarda uygulanan genel kurallar. Viroloji laboratuarında çalışma prensipleri (malzeme ve cihaz tanıtımları, sterilizasyonu) | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Virusların çeşitliliği ve sınıflandırılması | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Doku ve hücre kültürleri, Primer hücre kültürü hazırlanması: Virusların Üretilmesi. Embriyolu tavuk yumurtasına ekim yöntemleri | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Viral enfeksiyonların epidemiyolojisi ve patogenezi, immunolojisi ve viral aşılar | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
|
9 | Virusların Titrasyonu, plak test | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Nötralizasyon testi ve kullanım alanları | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Hemaglütinasyon test ve virolojide kullanımı. Kuduz ve laboratuvar teşhisi. | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Agar Jel İmmundiffüzyon ve Komplement Fikzasyon testleri ve virolojide kullanımı | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İmmunfloresan testi ve ELISA | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Virolojide Kullanılan Moleküler teknikler. Polimerase Zincir Reaksiyonu ve virolojide kullanımı, slayt/barkovizyon gösterimi | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Transmissible spongioform ensefalopatiler | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |