Genel Bilgi
Kod | BT025 |
Ad | Süt ve Süt Ürünleri Biyoteknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OYA BERKAY KARACA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Süt ve süt ürünlerinin fiziksel, kimyasal, mikrobiyolojik ve duyusal özelliklerini ve üretim teknolojilerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Sütün bileşimi ve özellikleri, süt endüstrisinde starter kültürler ve enzimler, sütte bulunan doğal antimikrobiyel sistemler, süt endüstrisinde süt ürünlerinin işlenmesinde kullanılan biyoteknolojik proseslerin temeli, esası ve üretim akım şemaları (içme sütü, yoğurt, peynir, tereyağ, dondurma, koyulaştırılmış ve kurutulmuş süt ürünleri teknolojileri), peynir olgunlaştırılmasının hızlandırılması ve yöntemleri, fermente ve probiyotik süt içecekleri, peyniraltı suyunun işleme yöntemleri ve süt endüstrisinde kullanım alanları dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kınık, Ö., Uysal, H., Akalın, S., Karagözlü, C. 2007. Süt ve Süt Ürünleri Teknolojisi . E.Ü.Z.F. Basılmamış Ders Notları, Bornova/İzmir. Modern Dairy Technology: Advances in Milk Products
Notlar
YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Metin,M.1998.Süt teknolojisi.Ege Üni.Mühendislik Fakültesi yayınları No:33 İzmir 2. Yetişmeyen A.1997 Süt Teknolojisi. Ankara Üni.Ziraat Fakültesi Yayın No:1482 Ankara 3. Üçüncü M.2002.Süt Teknolojisi. Ege Üni.Mühendislik Fakültesi yayınları No:32 İzmir
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hammaddenin özelliklerini ve bu özelliklerin teknolojik açıdan önemini anlatır. |
ÖÇ02 | Süt teknolojisinde kullanılan teknolojik işlemleri ve ekipmanları anlatır. |
ÖÇ03 | Süt ürünlerinde kullanılan starter kültür, enzim ve yardımcı maddeleri tanımlar. |
ÖÇ04 | İçme sütü, fermente süt ürünleri, peynir, tereyağı ve dondurma vs üretim teknolojilerini anlatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sütün bileşimi ve özellikleri ile ilgili genel bilgiler | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Süt endüstrisinde kullanılan starter kültürler ve enzimler | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sütte bulunan doğal antimikrobiyal sistemler (laktoferrin, laktoperoksidaz, lizozim) ve süt endüstrisinde kullanımı | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım |
4 | İçme sütü teknolojisi (Isıl işlemin sütün bileşimi, kimyasal, biyokimyasal ve mikrobiyolojik nitelikleri üzerine etkileri, pastörize ve sterilize sütün nitelikleri, aseptik dolum sistemleri, aseptik paketleme) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Fermente Ürünler Üretim Teknolojisi: Yoğurt teknolojisi (yoğurt üretiminde otomasyon ve mekanizasyon: yoğurda işlenecek sütlerin standardizasyonu, homojenizasyon, ısıl işlem, fermantasyon, kültür kullanımı ve özellikleri, yoğurt jeli oluşum mekanizması ve yoğurt biyokimyası, asetaldehit oluşumu) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Fermente Ürünler Üretim Teknolojisi: Ayran, Kefir, Kımız | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Peynir teknolojisi: Temel peynir üretim aşamaları (ısıl işlem, kazein ve sütün pıhtılaşma mekanizması, peynir starter kültürleri, süzme, baskılama, tuzlama, ambalajlama, depolama, peynirde olgunlaşma) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Peynir teknolojisi (yabancı tip peynirler, pasta-filata tipi peynirler, eritme peynirleri, organik asitlerle pıhtılaştırılan peynirler, geleneksel peynir çeşitleri) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Peynir olgunlaştırılmasının hızlandırılması ve yöntemleri (olgunlaştırma sıcaklığının yükseltilmesi, enzim ve kültür ilavesi, peynir bulamacı sistemi, yüksek basınç uygulaması) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tereyağı teknolojisi (pastörizasyon, fiziksel ve biyolojik olgunlaştırma, tuzlama yöntemleri, malakse, ambalajlama, muhafaza) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Koyulaştırılmış süt ürünleri teknolojisi (şekersiz ve şekerli evapore süt üretimi, rekombine evapore süt, diğer konsantre süt ürünleri) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Kurutulmuş süt ürünleri teknolojisi: Süt tozu, peyniraltı suyu tozu, kazein ürünleri, laktoz üretimi, kurutma teknikleri, ambalajlanması, depolanması ve nitelikleri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dondurma teknolojisi (dondurma miksi hazırlanması, dondurma mikslerinde ısıl işlem, homogenizasyon, olgunlaştırma, dondurma prosesi , dondurmada overrun, paketleme ve sertleştirme) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Peyniraltı suyu teknolojisi (peyniraltı suyu, tozu ve proteinleri) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |