Genel Bilgi
Kod | PM582 |
Ad | Peyzaj Patern Analizleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ALPHAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Peyzajı oluşturan bileşenler, peyzaj birimleri, nokta, doğrusal ağ, yüzeysel ve tematik patern tipleri ve peyzaj metrikleri konusunda bilgiler sunmak.
Dersin İçeriği
Peyzajı oluşturan bileşenler, peyzaj birimleri, nokta, doğrusal ağ, yüzeysel ve tematik patern tipleri. Patern analizinde uzaktan algılama ve CBS kullanımı, raster ve vektor verilerin analizlerde kullanımı, parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler. Peyzaj metrikleri, (1) yersel konum özelliklerine bağlı olmayan kompozisyon metrikleri: oransal çokluk, bolluk ve çeşitlilik ölçütleri. büyüklük dağılımı ve yoğunluğu, (2) yersel konfigürasyon metrikleri: peyzaj birimlerinin karmaşıklığı, kor alan, izolasyon/yakınlık, karşıtlık, dağılma, bölünme ve bağlantı metrikleri, yapısal ve işlevsel metrikler, patern analizi ile elde edilen metriklerin yorumlanması, dikkat edilmesi gereken noktalar ve kısıtlar, sonuçların peyzaj planlamaya aktarılması dersin kapsamını oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
McGarigal, K. and Marks, B.J. (1995) FRAGSTATS: Spatial pattern analysis program for quantifying landscape structure. USDA Forest Service General Technical Report PNW-351, Corvallis.
Notlar
Bell, S. Landscape: Pattern, Perception and Process 2nd Edition. Routlege. ISBN-13: 978-0415608374
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Peyzajın biyolojik ve fiziksel özelliklerini sıralar. |
ÖÇ02 | Peyzajları kompozisyon özelliklerini sayısallaştırır |
ÖÇ03 | Peyzajların konfigürasyon özelliklerini sayısallaştırır |
ÖÇ04 | Peyzajların kompozisyon ve konfigürasyon değişimlerininin çevre üzerinde yarattığı sonuçları saptar. |
ÖÇ05 | Peyzaj metriklerinden elde edilen bilgiyi kaynak planlamasında kullanma kriterlerini sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Peyzaj ve peyzaj ekolojisi tanımları | Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Peyzaj metriklerine giriş | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Konum özelliklerine bağlı olmayan kompozisyon metrikleri | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Oransal çokluk, bolluk ve çeşitlilik | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Büyüklük dağılımı ve yoğunluğu | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yersel konfigürasyon metrikleri | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kor alan, izolasyon/yakınlık, karşıtlık, dağılma, bölünme ve bağlantı metrikleri | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Yapısal ve işlevsel metrikler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Patern analizi ile elde edilen metriklerin yorumlanması | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Patern analizinde dikkat edilmesi gereken noktalar ve kısıtlar | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Analiz sonuçlarının peyzaj planlamaya girdi olarak aktarılması | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Peyzaj metrikleri ile peyzaj ekolojisi araştırmaları: Örnek çalışmalar | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Proje sunumları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Proje sunumları (devamı) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |