Genel Bilgi
Kod | TB578 |
Ad | Soğanlı ve Yumrulu Tıbbi Bitkiler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SALİHA KIRICI |
Dersin Amacı / Hedefi
Soğanlı- yumrulu tıbbi bitkilerin ( Anemone, Arum, Cyclamen, Dracunculus, Galantus, Geranium, Fritillaria, Leucojum, Lilium, Scilla, Sternbergia, Urginea, Gypsophilla, Pancratium, Orchis, Ornithogalum v.b) genel özellikleri, ülkemizde doğal yayılış alanları, kullanım amaçları, önemli soğanlı bitkilerin morfolojik - biyolojik özellikleri, bileşimi, kültüre alınma imkanları, vejetatif ve generatif olarak çoğaltılmaları, yetiştirme teknikleri ve hasatları hakkında bilgi verilecektir
Dersin İçeriği
Soğanlı yumrulu bitkilerin genel özellikleri, ülkemizdeki durumu, doğal floradan sökülmeleri ve kültüre alınmaları, yetiştirme teknikleri ve tıbbi olarak kullanımları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ders notu öğrencilerin maillerine gönderiliyor
Notlar
1-https://www.bizimbitkiler.org.tr/ 2-http://www.nuhungemisi.gov.tr/ 3-https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ 4- http://www.tubives.com/ 5- https://www.tarimorman.gov.tr/ 6-http://www.agaclar.net/ EKİM, T., ARSLAN, N., KOYUNCU, M., 1997. Ünaldı EÜ, 2007. Tehdit ve tehlike altında bir kültür bitkisi:safran (Crocus sativus L.).Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4: 53-67. Developments In Conservation and Propogation of Flowerbulbs Native to Turkey. Proceeding International Symposium on Flower Bulbs. Acta Hort. 430, 773-777. EKİM, T., KOYUNCU, M., VURAL, M., DUMAN, H., AYTAÇ, Z., ADIGÜZEL,N., 2000. Türkiye Bitkileri Kırmızı Kitabı (Eğrelti ve Tohumlu Bitkiler). Türkiye Tabiatını Koruma Derneği Ve Van 100.Yıl Üni. Yayınları, Ankara. 246 s. ERTEKİN, A. S., 2002. Karacadağ Bitki Çeşitliliği. Sürdürülebilir Kırsal ve Kentsel Kalkınma Derneği ve UNDP-GEF Yayını. 171s. Ünaldı EÜ, 2007. Tehdit ve tehlike altında bir kültür bitkisi:safran (Crocus sativus L.).Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4: 53-67. Davis, P.H; Mill R.R; Kit, T. (1988), Flora of Turkey and The East Aegean Islands. University of Edinburgh, Edinburgh,10, s. 228. Resmi gazete, 2019. DOĞAL ÇİÇEK SOĞANLARININ 2020 YILI İHRACAT LİSTESİ HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2019/63 Kırıcı S, Bayram E, Tansı S, Arabacı O, Baydar H, Telci İ, İnan M, Kaya D, Özel A. Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Üretiminde Mevcut Durum ve Gelecek. Türkiye Ziraat Mühendisliği IX. Teknik Kongresi 13-17 Ocak, Bildiri Kitabı-1, 2020;505-528 Kırıcı S. Türkiye’de Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Genel Durumu. TÜRKTOB 2015; 15: 4-11. OGM. Odun dışı Orman Ürünleri. https://rip.tarimorman.gov.tr/Sayfa/Detay/669 (erişim 5.11.2022). TÜİK, Dış Ticaret ve Bitkisel Üretim İst. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=92&locale=tr (erişim 5.11.2022)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarla bitkilerinin gen merkezlerini bilir |
ÖÇ02 | Tarla bitkilerinin gen kaynakları ve gebetik zenginlik hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Genetik çeşitliliğin tarımdaki önemini öğrenir |
ÖÇ04 | Biyolojik çeşitliliğin korunması hakkında fikir sahibi olurlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin genel özellikleri | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin ülkemizde doğal yayılış alanları | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin bileşimleri ve kullanım alanları | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin kültüre alınma imkanları | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin çoğaltılmaları | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin yetiştirme teknikleri | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin hasatları | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin korunması ile ilgili yasalar | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Önemli soğanlı ve yumrulu tıbbi bitkilerin ticareti ve bu konu hakkında ödev verilecek | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Salep türleri | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Anemone, Arum, Cyclamen, Dracunculus türleri | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Galantus, Geranium, Fritillaria türleri | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Scilla, Sternbergia, Urginea, Gypsophilla, Pancratium türleri | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Arazi gezisi | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |