Genel Bilgi
Kod | TB505 |
Ad | Tarla Bitkileri Ekofizyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CELALEDDİN BARUTÇULAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Tarla bitkilerinin yaşamakta oldukları ortamda mevcut abiyotik faktörlere gösterdikleri tepkiler ve bu tepkilerin fizyolojik esaslarının anlaşılmasını sağlamak
Dersin İçeriği
Önemli tarla bitkilerinde fotosentez, solunum, besin kullanımı, dağılımı gibi temel fizyolojik süreçlerin çevre faktörlerinden (abiyotik gerilim dahil) etkilenişi büyüme, gelişme ve verim oluşumu bakımından ele alınmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hasanuzzaman, M., Nahar, K., & Öztürk, M. (Eds.). (2019). Ecophysiology, abiotic stress responses and utilization of halophytes. Springer. Crafts-Brandner, S. J. (2002). Handbook of Plant Ecophysiology Techniques. Crop Science, 42(4), 1387-1389. FWT Penning de Vries. (1989). Simulation of ecophysiological processes of growth in several annual crops (Vol. 29). Int. Rice Res. Inst.. .Andrade, F. H., Abbate, P. E., Otegui, M. E., Cirilo, A. G., & Cerrudo, A. (2010). Ecophysiological bases for crop management. The Americas Journal of Plant Science & Biotechnology, 4, 23-34.
Notlar
WEB'de tarla bitkileri ekofizyolojisi konuları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki fizyolojisi ve ekolojisi derslerinde lisans düzeyinde elde edilen bilgileri sentezleyebilme yeteneği kazanma |
ÖÇ02 | Tarla bitkileri tarımında ekolojik sınırları irdeleyebilme |
ÖÇ03 | Tarla bitkileri tarımında etkili girdi kullanım bilinci edinebilme |
ÖÇ04 | Tarla Bitkileri Ekofizyolojisi konusunda seminer verebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarla bitkilerinin yaşamakta oldukları ortamda mevcut enerjitik ve maddesel faktörler | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bitkilerin çevreye tepkilerinde temel prensipler | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Farklı tarla bitkileri popülasyonunda ışık değişimi, ışığa fotosentetik tepki yönünden tarla bitkileri arasındaki farklar | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Işığa morfogenetik tepki yönünden tarla bitkileri arasındaki farklar | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Güneş ve gölge bitkilerinde fotosentetik sistem | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | C3 ve C4 bitkilerinde fotosentetik sistem, yaprak ve bitki örtüsü düzeyinde ışık fotosentez hızı ilişkileri | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sıcaklığın serin ve sıcak iklim tarla bitkilerinde büyüme ve biyofiziksel ve biyokimyasal süreçlere etkisi | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tarla bitkilerinde sıcaklığın gelişmeye etkisi, bu yönden determinant ve in-determinant tiplerin tepkisi | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Tarla bitkilerinde su tüketimi, tüketimin kontrolü, su kullanım etkinliği anlatılacak ve bu konu hakkında ödev verilecek | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Tarla bitkileri ve karbondioksit | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Tarla bitkilerinde azot alımı, asimilasyonu, kullanımı, kullanım etkinliği, remobilizasyonu | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Tarla bitkileri ve abiyotik gerilim | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Küresel iklim değişikliği ve tarla bitkileri: CO2, yüksek sıcaklık ve kuraklığın etkisi | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Küresel iklim değişikliği ve tarla bitkileri: Araştırma sonuçları (kontrollü koşul ve tarla-FACE- denemeleri) | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |