Genel Bilgi
Kod | TB0062 |
Ad | Küresel Isınma ve Stres Koşullarının Tıbbi ve Aromatik Bitkilere Etkisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI |
Dersin Amacı / Hedefi
tıbbi ve aromatik bitkilerde verim ve kaliteyi etkileyen küresel ısınma ve stres koşullarını tespit etmek, dayanıklılığı artıcı yöntemler ve gelecekteki olası olumsuz koşullara karşı alınacak önlemler
Dersin İçeriği
Küresel ısınma ve stress koşullarının tıbbi ve aromatik bitkilerin verim ve kalitesine etkileri ile olumsuz koşullara karşı bitki dayanıklılığını ve etken madde miktar ve kalitesini artıran yöntemler
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Uttam B. Shrestha,Pramod Lamsal,Suresh K. Ghimire,Bharat B. Shrestha,Sajita Dhakal,Sujata Shrestha,Kishor Atreya Climate change-induced distributional change of medicinal and aromatic plants in the Nepal Himalaya. Ecology and Evolution. Vol.12.Issue 8.
Notlar
-Wendy L. Applequist1, Josef A. Brinckmann2, Anthony B. Cunningham3, Robbie E. Hart1, Michael Heinrich4, David R. Katerere 5, Tinde van Andel.2020. Scientistsʼ Warning on Climate Change and Medicinal Plants. Planta Med 2020; 86: 10–18
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Küresel iklim değişikliğinde bitki göçünün tıbbi ve aromatik bitkilere etkisini bilir |
ÖÇ02 | iklim değişikliğinin bitkilerin yaşam alanlarına etkisini bilir |
ÖÇ03 | sıcaklık ve kuraklık gibi etkenlerin bitkilerde yarattığı stresle baş etme yollarını öğrenir |
ÖÇ04 | küresel iklim değişikliği nedeniyle kaybolma tehlikesi altında kalan bitkilerin korunma yöntemlerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kuraklık stresi ve ikincil metabolitlerin (SM'ler) biyosentezi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Anlatım |
2 | stresine karşı fitohormonların verim ve sekonder madde üretimine etkisi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Türkiye'de iklim değişikliğinin tıbbi ve aromatik bitkilerin doğal yetişme yerlerine etkisi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
4 | Dünya'daki iklim değişikliklerinin tıbbi ve aromatik bitki ticaretine etkisi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | sıcaklık stresinin tıbbi ve aromatik bitkilerin verim ve kalitesine etkisi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
6 | stresin tıbbi bitki büyüme ve gelişme devrelerine etkisinin avantaj ve dez avantajları | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | stresin uçucu yağların bileşenlerine etkisi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Uçucu yağ içeren bitkilerin stres koşullarındaki verimleri | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | iklim değişikliği karşısında yok olma tehlikesi altındaki tıbbi bitkiler | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım |
11 | sıcaklık artışında yok olma tehlikesi altındaki aromatik bitkiler | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | tıbbi aromatik bitkilerin iklim değişikliğine karşı in situ koruma yöntemleri | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | tıbbi aromatik bitkilerin iklim değişikliğine karşı ex situ koruma yöntemleri | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | iklim değişikliğinin tıbbi ve aromatik bitkilere zarar veren patojenlere etkisi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | kuraklığa dayanıklılığı sağlayan sekonder maddeler ve bunların kültür bitkileri üzerine uygulanma olanakları | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım |
16 | sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
17 | sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |