Genel Bilgi
Kod | TB022 |
Ad | Tıbbi Bitkiler ve Etken Maddeleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenci, tıbbi ve aromatik bitkilerdeki ekonomik öneme sahip bazı etken madde ürünlerini (uçucu yağlar, glikozitler, steroidler, musilaj maddeleri, reçineler, taninler ve renk maddeleri) ve bu etken maddelerin sentez yollarını, bitkilerdeki rolünü ve birbirlerine dönüşümleri öğrenir.
Dersin İçeriği
Tıbbi ve aromatik bitkilerdeki etken maddeler ve etken maddelerin biyosentezi
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
J. Bruneton, Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants"
Notlar
Hany A., El-Shemy (Editor) Active Ingredients from Aromatic and Medicinal Plants 3. Osbourn AE.,Virginia Lanzotti,2009.Plant-derived Natural Products Synthesis, Function, and Application
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etken madde madde nedir soruları hakkında bilgi verilir |
ÖÇ02 | Öğrenci,etken madde ürünlerinin fotosentezden itibaren biyosentez yollarını öğrenir |
ÖÇ03 | Tıbbi ve aromatik bitkilerde önem arz eden etken madde ürünleri nelerdir soruları hakkında |
ÖÇ04 | etken maddeyi saptama yöntemleri |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Etken madde nedir Bitkiler niçin üretir Bitkinin hangi kısmında üretilir | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hangi bitkiler etken madde üretir | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | etken maddenin primer maddelerden farkı | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | farklı etken maddelerin biyonsentezleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tıbbi aromatik bitkilerde şikimik asit sentezi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tıbbi aromatik bitkilerde pentoz fosfat yolu | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tıbbi aromatik bitkilerde mevalonik asit yoluyla terpen sentezi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tıbbi aromatik bitkilerde alkaloit biyosentezi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tıbbi aromatik bitkilerde glikozit biyosentezi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tıbbi ve aromatik bitkilerde Fenolik bileşiklerin biyosentezi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tıbbi ve aromatik bitkilerde siteroit biyosentezi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Etken madde üretiminde fotosentezin önemi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tıbbi ve aromatik bitkilerde polisakkarit ve lipit biyosentezi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Etken madde ürünlerinin biyosentezini etkileyen çevresel faktörler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |